Hopp til innhold

Hubro kan koste staten 100 mill

Veiplanene over Dolmsundet på Hitra må endres på grunn av hubro-barn. Sør-Trøndelag fylkeskommune mener staten må ta regninga.

Hubro ved Dolmsundet på Hitra

For så viktig er det å ta vare på Hubroen, mener Miljøverndepartementet, at ny veitrase må velges og dette blir dyrt.

– Når storsamfunnet forventer at vi skal ta hensyn til en så viktig og truet art, må storsamfunnet være med å betale regningen, sier SVs Ola Huke, leder i komiteen for samferdsel, areal og miljø.

For så viktig er det å ta vare på Hubroen, mener Miljøverndepartementet, at ny veitrase må velges og det vil bli dyrt.

Mandag drar Huke sammen med fylkesordfører og varaordfører til Oslo for å forhandle.

– At fylkeskommunen må ta den ekstra regningen på egen kappe, er ikke aktuelt, sier Huke.

– Ulykkesbelasta vei

Lokalt frykter de at byggingen av ny vei kommer til å bli utsatt på grunn av pengekrangelen.

– Det går ikke. Vi lever med en veiløsning på overtid nå. Strekningen er svært ulykkesbelasta og på vinterstid må veien stenges, sier ordfører på Hitra, Ole Laurits Haugen.

Han presiserer at lokalt har de allerede bidratt med penger til nyveien.

– Vi forlenget innkrevingen ved Sandstadbommen med 14 måneder for å kunne bidra med lokale penger til spleiselaget. Der fikk vi inn 40 millioner kroner ekstra i forhold til det som var planlagt, sier Haugen.

(artikkelen fortsetter under bildet)

Hubro på Hitra

Hubroen ser ut til å trives utmerket på Dolmøya.

Hubro-barn

Hubroen ser ut til å trives utmerket på Dolmøya.

– Den nye traseen vi skulle ha bygd ville gått rett gjennom området til hubroen. Siden hubroen er på rødlista over truede arter, er det et internasjonalt ansvar å ta vare på den. Det hadde vært uheldig for Norge som miljønasjon om vi ikke hadde tatt hensyn til ugla, sier Huke.

Fylkespolitikeren leder arbeidet for å få endra traseen.

– I år ble to hubro-barn født. Og det ekstrabeløpet vi får av staten er barnetrygd til hubroen på Dolmøya, ler Huke.

– Snorklipping i 2012

Huke mener at man må samarbeide om kostnadene

– Vi må innser at det koster å drive naturvern. Å kvantifisere eller å rekne ut hva en hubro har i verdi, kan vi ikke. Men den har en veldig stor verdi som en del av det biologiske mangfoldet, og det må vi fokusere på.

Det er kraftledninger, og ikke vei, som har vært den største trusselen for den freda ugla i Norge. Og med ny trase på Dolmøya får ugla det fredeligere. Og skal vi tro Huke kan bilene bli borte fra Hubro-lokaliteten innen en to-årsperiode.

- Det må til en ny reguleringsplan på Hitra. Så det er vanskelig å si, men vi håper på snorklipping i 2012.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.