Hopp til innhold

Her er kong Haakons fluktbil

En Ford som ble brukt under kongens flukt i 1940, er en av en rekke kjøretøyer som stilles ut i utstillingen ”Fra Berliner til Buick. Kongelige kjøretøyer 1905-45”. Utstillingen åpnet i Trondheim i kveld.

Denne Buick Roadmasteren fraktet kong Haakon og kronprinsesse Märtha til Slottet 7. juni 1945.

Denne Buick Roadmasteren fraktet kong Haakon og kronprinsesse Märtha til Slottet 7. juni 1945.

Foto: NRK/Anne heidi Røstad
Kronprinsens parkleketøy

Kronprins Olavs elektrisk bil.

Foto: NRK/Anne Heidi Røstad

– Dette er en Ford Lincoln fra 1931, en svær, tung sjuseter som ble importert fra USA som kong Haakon den sjuende eide. Dette var en bil han var veldig glad i, han brukte den i mange år og i mange sammenhenger, sier kurator Sissel Guttormsen ved Museene i Sør-Trøndelag.

Hun viser fram ett av de kongelige kjøretøyene som nå stilles ut i Trondheim. I utstillingen ”Fra Berliner til Buick. Kongelige kjøretøyer 1905-45” kalles Forden for fluktbilen.

– Det er fordi den var involvert i flukten i 1940. Den var en av de bilene som ble rekvirert østover til trysilområdet, sier hun til NRK.

Bilen var også i nærheten da Nybergsund ble bombet.

– Den har også skader etter steinsprang fra bombenedslaget, men da var ikke kongen i bilen.

Historisk Buick

Utstillingen inneholder også den åpne bilen kongen satt i da han kom hjem til Norge etter krigen. Bilen er en Buick Roadmaster fra slutten av 30-tallet.

– Den var egentlig en gave til kronprins Olav og kronprinsesse Märtha, de hadde den med seg da de kom hjem fra en lang reise i USA. Og så var det altså denne bilen som fikk æren av å kjøre kong Haakon og kronprinsesse Märtha tilbake til Slottet den 7. juni.

Bilen har også vært brukt i Trondheim, senest under signingen i 1991.

– Da kjørte vårt nåværende kongepar fra Stiftsgården til Nidarosdomen og tilbake.

– En unik samling

Arne Asphjell er amcarentusiast, og kan mye om amerikanske og historiske biler. Han sier en lignende samling aldri har blitt vist, og at den er svært spesiell.

– Det er jo samlet fra flere kilder, både Slottet, Norsk Teknisk Museum og privat eie så det blir veldig lenge til det blir en sånn samling tror jeg.

Han mener godbiten er en elektrisk lekebil kronprins Olav fikk til jul i 1912.

– Den fascinerer meg voldsomt. Kong Olav var en av Norges første elbilister da han kjørte denne når han var ni år gammel.

Han forteller at det var elbiler i Norge på den tiden, men at akkurat denne er interessant fordi den har en elektrisk motor som er selvstarteren fra en ekte Caddilac fra 1912.

Lekebilen var en av tre som ble bygget for å reklamere for biler med selvstarter. Tidligere måtte bensinbiler sveives i gang, nå var det bare å trykke på en knapp.

– Sånn sett er bilen et lite paradoks, den var en tidlig elektrisk bil med en selvstartermotor som viste seg å bli døden for elbilen, bensinbilen overtok, sier Asphjell.

Noe for alle

Administrerende direktør i Museene i Sør-Trøndelag Suzette Paasche sier at samlingen inneholder unike biler og hestekjøretøyer for alles smak.

– Vi er veldig glade for at vi har fått utstillingen til Trondheim, og vi håper at veldig mange har lyst til å komme og se den, sier Paasche.

Tirsdag starter kongeparets fylkesbesøk i Sør-Trøndelag. I løpet av tre dager skal kongen og dronningen besøke seks kystkommuner i fylket.