Butikksjefen hos Coop Obs i Steinkjer går noen ekstra runder i butikken for å sikre at alle sponsorsporene av Petter Northug er fjerna.
Coop-konsernet er privat sponsor for skiløperen fra Mosvik, og reklamereglene i IOC og Norges Idrettsforbund gjør at all markedsføring av utøveren og produktene hans må fjernes før OL starter.
– I verste fall kan Petter bli diska hvis vi er slurvete og lar plakater henge. Det har vi ikke lyst til, sier Geir Ove Reitan, hypermarkedssjef i Steinkjer.
For sikkerhets skyld har han gått mellom fem og ti runder for å finkjemme butikken og sjekke at alt av reklame er borte.
– Jeg tar det alvorlig!
Reklamen må bort
Den reklamefrie perioden er fra 30. januar til 26. februar. Dessuten må alle Northug-produkter som er lansert etter 30. oktober 2013, fjernes i samme periode.
Sportsbrødet, kornblandinga og juicen som bærer Northugs navn, er lansert før fristen, og kan dermed selges. Men reklamen må bort.
Også på samvirkelaget i Mosvik har de stua vekk reklamen for bygdas store sønn.
– Det er klart vi skulle ønska at vi heller kunne ha reklamert ekstra, men den muligheten har vi hatt før OL, og vi kan gjøre det når lekene er over, sier butikksjef for Coop Mosvik, Erik Tangstad.
Har kasta Northug-plakatene
Reglene gjelder for private avtaler, som Northug og Coop, Aksel Lund Svindal og Red Bull – og Therese Johaug og Colgate.
For de offisielle samarbeidspartnerne til OL, som TINE, Telenor og Norsk Tipping, gjelder andre regler.
Coop Norge presiserer overfor NRK.no at de var kjent med dette regelverket før de inngikk sponsoravtalen med Petter Northug.
For sikkerhets skyld har butikksjefen på Coop Obs i Steinkjer rett og slett kasta Northug-reklamen sin. Han turte ikke engang la materiellet ligge på lageret.
– Vi kasta det, så det ikke skulle komme inn i butikken igjen. Man vet aldri, plutselig er det noen som ikke har fått beskjeden, sier Reitan.
Og han rekker nok enda noen sjekkerunder før OL settes i gang fredag.