Hopp til innhold

– Publikum får ikke sett kunsten vår

Håkon Bleken og Inger Sitter er opprørte over Trondheim Kunstmuseums behandling av kunsten de har donert. Nå vurderer de å trekke gaven tilbake.

Håkon Bleken

Gråmølna kom istand med penger fra Trondheim kommune, staten og selskapet Nedre elvehavn AS. – Det er kommunens ansvar å løse dette, mener Håkon Bleken.

Foto: Gorm Kallestad / SCANPIX

Saken ble først omtalt i Adresseavisen i dag.

I 2004 donerte Bleken og Sitter kunst for 30 millioner kroner til fødebyen sin. Kravet var at det skulle etableres et permanent sted å vise den frem.

Den gamle mølla på Nedre Elvehavn ble bygget om, og i november 2008 åpnet bygget «Gråmølna». Drøye fire år senere har veldig få sett kunsten, blant annet fordi pengeproblemer har tvunget frem en innskrenking av åpningstidene.

– Jeg synes det er skammelig. Vi føler oss lurt, sier Håkon Bleken.

– Vi er «kjellergenerasjonen»

Håkon Bleken. Avskjed I, 2008

Håkon Blekens 'Avskjed I' fra 2008 kan bli en realitet for Trondheim Kunstmuseum.

Inger Sitter, Rødt

Også Inger Sitter ser 'Rødt' i saken om Gråmølna.

Foto: Kjartan Hauglid, Det kongelige hoff
Inger Sitter

– Det er vel dette man kan forvente når man er født i en sportsnasjon, sier Inger Sitter.

Foto: NRK
Pontus Kyander

– Vi vurderer restaurant og kafe i lokalene for å trekke flere folk, sier direktør Pontus Kyander.

Foto: Jan Rye Ravnestad / NRK

I 2012 hadde Gråmølna 2.300 besøkende. Ifølge Håkon Bleken skyldes dette åpningstidene, som minsker sjansen for at publikum oppsøker kunsten.

– Jeg synes dette er veldig trist. Spesielt siden Håkon og jeg har blitt kalt «kjellergenerasjonen», fordi kunst fra vår generasjon stort sett har stått på lagre i norske museer, sier Inger Sitter.

– Jeg hadde håpet at vi med Gråmølna fikk kunsten opp fra kjelleren, sier hun.

– Vi jobber med å få et bedre publikumsgrunnlag, men vi kan ikke trylle med de begrensede ressursene vi har. Trondheim Kunstmuseum driver jo to bygninger med ganske like driftskostnader på et begrenset budsjett, sier direktør Pontus Kyander.

Han mener museet ikke har kuttet dramatisk i åpningstidene.

– Vi har gått fra fem til fire dager åpent i uka, for å konsentrere besøket frem mot slutten av uka.

Null besøkende ikke uvanlig

Ifølge Kyander har Gråmølna hatt mellom null og fem besøkende på en hverdag.

– Hvorfor er det så få som besøker dette museet?

– Det kan være en kombinasjon av beliggenhet og at folk ikke ser utstillingen mer enn en gang, sier Kyander.

Han sier at de hele tiden må aktivere stedet med utstillingsprogram, og mener museet har satset på høy kvalitet.

– Dette skulle være et museum for Inger og meg. Det har blitt et museum for svært mange flere enn oss, og dessuten et museum som knapt holder åpent, sier Bleken.

– Kan ikke hindre dem

Nå vurderer både Bleken og Sitter å trekke tilbake den dyrebare kunstgaven de skjenket Trondheim by.

– Hadde du donert bilder om du visste at åpningstidene ble slik?

– Absolutt ikke, svarer Sitter kontant.

Hun mener en alternativ plassering av kunsten kan være i bygninger hvor hun vet mennesker ferdes.

– Vi kan jo ikke hindre en kunstner i å trekke tilbake en gave. Men jeg tror ingen av oss egentlig vil dit, sier museumsdirektør Kyander.

– Jeg håper jo virkelig dette ikke skjer, sier også Inger Sitter.