Det er langt mellom bilene på fylkesvei 672 som går like ved Gaula, en av Norges viktigste lakseelver.
Forslaget fra Melhus kommune er at ny E6 gjennom Gauldalen skal legges nettopp her. Det gjør to grunneiere NRK møter på veien urolig.
– Det vi har sett av planer nå, er et tunnelinnslag der borte, sier grunneier Geir Moholdt til NRK, og peker på et punkt i terrenget.
– Så skal en firefelts motorvei passere på utsiden av denne fylkesveien, og vil selvfølgelig berøre elva drastisk. Veien skal fortsette langs og svært nært elva ned til Kvål sentrum, forklarer Moholdt.
(Saken fortsetter under bildet)
– Elveløpet må flyttes
Den store utfordringen for veiplanleggerne er fjellpartiet Kleivahammeren, som gjør det ekstra smalt her på dette partiet. Grunneierne har i lengre tid kjempa mot at ny E6 skal legges her. De mener det er umulig uten å gjøre stor skade på elva:
– Vi snakker om en firefelts motorvei. På de tegningene vi har sett fra vegvesenet, er det både veibane og terskel for å ta forurensningsvann fra veien slik at det ikke havner i elven. Det vil være inngrep i hele elveløpet, slik jeg ser det, sier Moholdt.
– Det vil bety at hele elveløpet her må flyttes, tror han.
Lover å lytte
Statens vegvesen venter en utredning om konsekvenser som skal være klar i midten av november.
Vegvesenet vil ikke intervjues før da, men prosjektlederen bekrefter overfor NRK at spesielt området rundt Kleivahammeren er svært komplisert og at endringer i elveløp er et av alternativene som blir utredet.
– Er det aktuelt for politikerne i Melhus å ta en omkamp på trasévalget?
– Det tror jeg ikke. Dette var et nærmest enstemmig kommunestyrevedtak uten innsigelser, sier Melhus-ordfører Jorid Jagtøyen (Sp) til NRK.
Ordføreren lover at politikerne skal ta alle innspill på alvor. Det har allerede kommet flere innspill, og hun tror det vil dukke opp flere.
– Da er det viktig for oss at vi tar med det inn når vi skal begynne å diskutere detaljene i reguleringsarbeidet. Da er det flere ting vi skal se på, selvfølgelig.