– Vi er veldig glade og stolte over at vi har en ny hovedsamarbeidspartner på plass nå, sju måneder før avtalen med Rema går ut, sier Tove Moe Dyrhaug, daglig leder i Rosenborg til NRK.
Onsdag ble det klart at SpareBank 1 SMN skal overta som ny hovedsponsor for RBK.
– Vi håper at vi kan bidra gjennom det vi har, økonomi, til at vi får en klubb som blir seriemester og cupmester. Helst hvert år framover, sier konsernsjef Finn Haugan i SpareBank1 SMN.
Han forteller at avtalen er på cirka 10 millioner kroner, pluss moms. Den gjelder i fem år fra nyttår.
– En sterk merkevare
Finn Haugan sier at banken ønsker å knytte seg nærmere til Rosenborg.
– Vi har vært partner i ganske mange år og kjenner Rosenborg godt, vi opplever RBK som en profesjonell klubb som har en veldig sterk merkevare der vi driver omfattende og stor bankvirksomhet.
- Les også: RBK scoret i første angrep
Han sier at banken har brukt ganske mye penger på klubben tidligere, og at de er sikre på å få igjen for merkostnaden gjennom større eksponering.
Satsing på barn og unge
Haugan forteller at deler av avtalen er øremerket barn og ungdom.
– Det er en ganske stor barne- og ungdomssatsing inkludert i denne avtalen. Så RBK fotballskole og et opplegg vi kaller vi kaller supportet, hvor vi frakter barn til Lerkendal via MOT-camp på Skistua, er en viktig del av det hele.
- Les også: Örlund vil ha tilbake plassen sin
Konsernsjefen sier den nye avtalen ikke skal gå på bekostning av breddeidretten.
– For oss ville det vært helt meningsløst. Breddesatsingen vil kanskje få enda mer stimuli av at vi også har blitt en såpass markant sponsor av et elitelag. Vi kommer til å bruke mye av de fondsmidlene vi har på breddeidrett, sier Finn Haugan i SpareBank1 Midt-Norge.