Hopp til innhold

Fylkesmannen har anmeldt St. Olavs Hospital

St. Olavs Hospital er anmeldt for alvorlig miljøkriminalitet etter at 3000 liter flydrivstoff lakk ut fra et pumperom i november i fjor.

St. Olavs Hospital

I november i fjor hadde St. Olavs Hospital en ulykke i forbindelse med tanking av flydrivstoff. Nå blir de anmeldt av Fylkesmannen i Sør-Trøndelag.

Foto: St. Olavs Hospital

Saken er nå under etterforskning og påtalespørsmålet blir vurdert.

– Vi har gjort en del etterforskningsskritt i saken og den ligger nå til juristen for vurdering. Han må ta stilling til om det skal gjøres noe mer før et endelig påtalevedtak blir foretatt, sier fagleder i økonomi ved Sør-Trøndelag politidistrikt, Rolf Bakkhaug.

Ifølge Bakkhaug blir det ofte foretaksstraff, altså bøter til foretaket, i denne type forurensingssaker. Han vet ikke når etterforskningen vil bli ferdig da den avgjørelsen ligger hos påtalejuristen.

Menneskelig feil

Fylkesmannen ser alvorlig på ulykken da det er den andre hendelsen på relativt kort tid. Nå ber fylkesmannen St. Olavs Hospital om å iverksette tiltak for at sånne ulykker ikke skal skje igjen.

Mads Hobber, St. Olavs Hospital

Mats Hobber sier at de vurderer å legge om avløpet sånn at det ikke går til grunnen.

Foto: Vigdis Wågø-Wares / NRK

Mats Hobber, avdelingssjef ved allmenn teknikk på St. Olavs Hospital, sier at de tar dette svært alvorlig.

– Det skulle ikke ha skjedd, men det er en menneskelig feil. Anlegget skulle tåle et trykk som var om lag tre ganger høyere enn det pumpebilen hadde kapasitet til å tilføre anlegget, men det gjorde det altså ikke, sier Hobber.

Nå tar de grep og vil blant annet overvåke pumperommet med kamera når de fyller drivstoff. I tillegg vil de skifte ut filterhuset til en kraftigere modell selv om det nåværende systemet skulle ha tålt belastningen.

Det vil også bli gitt bedre opplæring til de ansatte og en begrensning når det gjelder hvem som kan foreta påfylling.

Var fare for utslipp til Nidelva

Utslippsområdet ligger rett ved Nidelven sånn at det var fare for at drivstoffet rant ned i elva. Dette ville vært giftig for fiskebestanden i elva, men situasjonen ville vært mer alvorlig om utslippet hadde skjedd på våren.

– Det er da fiskeegg og -larver kommer fram. Egg og yngelstadiet er mye mer utsatt enn voksne fisker som kan rømme fra stoffet, sier Rune Bergstrøm ved Kystverket.

I 2011 skjedde en lignende hendelse da en tanking medførte til utslipp i Nidelva. Da skyldtes utslippet en sprekk i påfyllingsrøret til en nedgravd oljetank på området.