Hopp til innhold

Frykter livsfarlige traktorspyd

Bønder er usikre på hvordan de bør kjøre med rundballespyd på traktoren, og flere frykter at de kan forårsake alvorlige ulykker. Se hva som skjer hvis du får spydene i frontruta.

Fagleder for kjøretøy Nord-Trøndelag får se hva som kan skje hvis man får et rundballespyd i frontruta.

SE VIDEO: Dette skjer dersom en traktor med rundballespyd treffer en bil.

Tiden er inne for å få dyrefôret under tak. Traktorer med rundballespyd er derfor et vanlig syn på norske veier nå for tiden.

Veitrafikklovens paragraf 3 sier man skal ferdes hensynsfullt og være aktpågivende og varsom, men hvordan man på tryggest mulig måte skal ferdes i trafikken med de enorme stålspissene i fronten på traktoren, står det lite om. Dette fører til hodebry for bøndene.

Ikke greit å vite

Are Dahl

Are Dahl driver med korn selv og jobber som avløser i helgene. Da kjører han mye med rundballer og rundballespyd.

Foto: Borgar Sagbakken / NRK

På et nettforum diskuterer bøndene seg imellom de beste løsningene. Alternativene er mange, og her er noen:

  • Nærmest mulig bakken
  • Pekende innover mot traktoren i en mellomhøyde
  • Høyest mulig

Det er vanskelig å vite hvordan man skal kjøre med spydene. Selv kjører jeg med dem lavt, slik at de ikke treffer passasjerene i en bil, men da tar jeg bena til fotgjengere hvis jeg kommer borti dem, sier gårdbruker Are Dahl.

Gårdbrukeren som kjører mye rundballer daglig mener spydene er farlige uansett hvordan man har dem.

Lavest mulig kan det bli bråstopp hvis veien er ujevn, i mellomhøyde sperrer løftearmene for utsyn, og har vi dem høyt oppe kan vi treffe rett inn i førerhuset på lastebiler, sier Dahl.

Svevende regler

Olav Jule

Olav Jule håper han slipper å se en reell trafikkulykke med rundballespyd.

Foto: Borgar Sagbakken / NRK

– Jeg forstår de som synes regelverket er svevende, men alle skjønner at det er ulovlig å kjøre med dette pekende rett frem, sier fagleder for kjøretøy i Statens vegvesen, Olav Jule.

Jule sier han har sett traktorer langs veien med rundballespyd i frontrutehøyde. Dette gjør ham opprørt.

Hvis jeg stopper et kjøretøy med rundballespyd pekende rett mot trafikken blir det kjøreforbud og anmeldelse på stedet. Skal man kjøre med dette i trafikken, må det være vinklet 90 grader opp eller ned, sier han.

Til tross for det diffuse regelverket er det likevel få trafikkuhell med rundballspyd, ifølge Jule.

– Jeg har jobbet med trafikksikkerhet i snart 40 år og jeg har ikke sett en ulykke med dette i Trøndelag enda. Det sier meg at de fleste har et bevisst forhold til det.

Upraktisk

Johan Kristian Daling

Johan Kristian Daling sier rundballespyd er ekstra skummelt i kryss. Da hender det de er langt ute i veibanen før han har god nok oversikt.

Foto: Borgar Sagbakken / NRK

– Det er ikke så praktisk å måtte ta av rundballespydene og ha dem på henger for en liten tur. Noen henter kanskje rundballer hundre meter fra gården, og da skjønner jeg godt at noen velger den lettvinte løsningen, sier styremedlem i bondelaget, Johan Kristian Daling.

Daling sier han synes det er ubehagelig å kjøre med slikt utstyr etter veien, og prøver å hente inn rundballer på tidspunkter med lite trafikk.

De fleste av oss vet at det er farlig med å kjøre med dette pekende mot bilene, men mange tar hensyn til det praktiske. Vi må være bevisst på det og være flinkere til å sette redskapen i henger, sier Johan Kristian Daling.