Hopp til innhold

Tok tilbake kontrakten

Fosen Namsos Sjø skal allikevel drive hurtigbåtsambandene i Trondheimsfjorden. I går signerte de kontrakt verdt 1,3 milliarder kroner.

Hurtigbåt legger til kai på Hysnes i Rissa

Fosen Namsos Sjø sin båt legger til kai ved Hysnes i Rissa.

Foto: Ingrid Lindgaard Stranden, NRK

Det har pågått en tøff dragkamp mellom Fosen Namsos Sjø og selskapet Boreal Transport Nord om hvem som har rett til å drive hurtigbåtsambandene i Trondheimsfjorden.

Nå er det avgjort at Fosen Namsos Sjø allikevel skal få fortsette med hurtigbåtdriften i Trondheimsfjorden.

– Vi har nettopp signert kontrakten og kan nå endelig ta fatt på de mange forberedelse til at anbudsdriften av ferger og hurtigbåter starter fra 1. januar neste år, sier administrerende direktør i AtB, knut Aspås, til Tidens Krav.

Lang kamp

I fjor høst tapte Fosen Namsos Sjø anbudskonkurransen om hurtigbåtsambandene i Trondheimsfjorden til Boreal Transport Nord. De påklagde vedtaket, og fikk medhold av Sør-Trøndelag tingrett som mente AtB hadde plikt til å avvise tlbudet fra Boreal.

Dermed snudde AtB, og ville gi kontrakten til Fosen Namsos Sjø. I følge adressa.no gikk Boreal til Hammerfest tingrett og fikk en kjennelse om at konkurrenten ikke kunne signere kontrakt med AtB. Dette kontraktsforbudet ble opphevet av en ny kjennelse før helga.

Den nye kjennelsen førte til at kontrakten mellom AtB og Fosen Namsos Sjø ble umiddelbart signert.

– Dette er vi veldig glade for. Det er en lettelsens og gledens dag, sier administrerende direktør Grete Fuglem Tennås i Fosen Namsos Sjø til adressa.no.

(Artikkelen fortsetter under bildet.)

Hurtigbåt skal legge til i Hasselvika, på vei til Brekstad

Kystekspressen på vei inn til Hasselvika i Rissa, i trafikk mellom Trondheim og Kristiansund.

Foto: Ingrid Lindgaard Stranden, NRK

Nye båter straks

Kontraktsperioden går over åtte år. I følge Tidens Krav har avtalen en verdi for hele perioden på 1,3 milliarder kroner.

Det er stilt krav fra både Møre og Romsdal og Sør-Trøndelag fylkeskommuner om at det skal settes inn mer miljøvennlige båter i sambandene.

Fosen Namsos Sjø har bestilt to nye båter som etter planen kommer i drift i sambandet mellom Trondheim og Kristiansund i løpet av 2014.

Det har også vært knyttet spenning til hvorvidt dagens rutetilbud vil bli ivaretatt etter den siste anbudsutlysningen.