Hopp til innhold

Må reise 450 kilometer for å fylle tanken

Det er stor interesse for hydrogenbiler i Trondheim. Det er bare ett problem - du må til Oslo for å få fylt tanken.

Bjørn Røsjordet og Jon Gunnes

Bilselger Bjørn Røsjordet håper politikere som Venstres kommunalråd Jon Gunnes snart vil sørge for en hydrogenstasjon i Trøndelag.

Foto: Morten Karlsen / NRK

CO₂ i atmosfæren
425,4 ppm
1,5-gradersmålet
+1,13 °C
Les mer  om klima

Lang rekkevidde, ingen ladetid og bare vann som utslipp gjør at hydrogenbiler av mange blir sett på som framtidens biler. Det ruller i dag omtrent 30 hydrogenbiler på norske veier. Ingen er solgt i Trøndelag, noe som skyldes at det ikke finnes hydrogenstasjoner i distriktet.

– Den nærmeste fyllestasjonen ligger på Gardermoen, konstaterer Bjørn Røsgjordet ved Okkenhaug bil i Trondheim.

Han har hatt en Hyundai ix35 til salgs en stund, og selv om flere er interesserte, vil ingen kjøpe så lenge det ikke finnes steder å tanke drivstoff.

LES: Ny tro på hydrogenbiler

Mangler infrastruktur

Steffen Møller-Holst

Forsker Steffen Møller-Holst er begeistret for hydrogenbilene.

Foto: Morten Karlsen / NRK

En hydrogenbil har de samme avgiftsfordelene som en elbil, men rekkevidden er atskillig større.

– De går 600 kilometer på en tank, har null utslipp og komfort som en konvensjonell bil. I tillegg er de lydløse, sier markedsdirektør og forsker ved Sintef, Steffen Møller-Holst.

Han har jobbet med hydrogenteknologi i 25 år og sier at selv om flere produsenter nå har begynt å serieprodusere hydrogenbiler, mangler både infrastruktur og drivstoff.

– En hydrogenstasjon kan forsyne hundrevis av biler. Utfordringen er at den er kostbar å sette opp.

LES: Advarer mot å la markedet styre selv

– Må få til dette før Bergen

Hydrogenbil

Bilens drivstofftank tar omtrent seks kilo hydrogen. Det tar deg 600 kilometer.

Foto: Morten Karlsen / NRK

Kommunalråd for Venstre i Trondheim, Jon Gunnes, synes det er pinlig at det ikke er mulig å fylle hydrogen i Midt-Norge.

– Vi bør være like gode som Oslo. Vi har kompetansen og bør fremstå som teknologihovedstaden, sier han.

På Østlandet er det fem hydrogenstasjoner for biler og en for busser.

– Bergen har sagt at de skal ha sin første stasjon klar i 2016, og jeg håper vi kan være like gode her, sier Steffen Møller-Holst fra Sintef.

– Nå bestemte jeg meg hvertfall for å få til dette før Bergen! svarer kommunalråd Gunnes.