Lang rekkevidde, ingen ladetid og bare vann som utslipp gjør at hydrogenbiler av mange blir sett på som framtidens biler. Det ruller i dag omtrent 30 hydrogenbiler på norske veier. Ingen er solgt i Trøndelag, noe som skyldes at det ikke finnes hydrogenstasjoner i distriktet.
– Den nærmeste fyllestasjonen ligger på Gardermoen, konstaterer Bjørn Røsgjordet ved Okkenhaug bil i Trondheim.
Han har hatt en Hyundai ix35 til salgs en stund, og selv om flere er interesserte, vil ingen kjøpe så lenge det ikke finnes steder å tanke drivstoff.
Mangler infrastruktur
En hydrogenbil har de samme avgiftsfordelene som en elbil, men rekkevidden er atskillig større.
– De går 600 kilometer på en tank, har null utslipp og komfort som en konvensjonell bil. I tillegg er de lydløse, sier markedsdirektør og forsker ved Sintef, Steffen Møller-Holst.
Han har jobbet med hydrogenteknologi i 25 år og sier at selv om flere produsenter nå har begynt å serieprodusere hydrogenbiler, mangler både infrastruktur og drivstoff.
– En hydrogenstasjon kan forsyne hundrevis av biler. Utfordringen er at den er kostbar å sette opp.
LES: Advarer mot å la markedet styre selv
– Må få til dette før Bergen
Kommunalråd for Venstre i Trondheim, Jon Gunnes, synes det er pinlig at det ikke er mulig å fylle hydrogen i Midt-Norge.
– Vi bør være like gode som Oslo. Vi har kompetansen og bør fremstå som teknologihovedstaden, sier han.
På Østlandet er det fem hydrogenstasjoner for biler og en for busser.
– Bergen har sagt at de skal ha sin første stasjon klar i 2016, og jeg håper vi kan være like gode her, sier Steffen Møller-Holst fra Sintef.
– Nå bestemte jeg meg hvertfall for å få til dette før Bergen! svarer kommunalråd Gunnes.