– Det at så mange kommer til Sverresborg og blir oppmerksom på oss har en stor verdi for oss, og allerede på søndag opplevde vi at flere av dem som hadde vært på konsert kom tilbake for å besøke museet.
102 år er gått siden Sverresborg Trøndelag Folkemuseum åpnet portene. Helgas konserter slettet alle rekorder, og Torunn Herje som er direktør for museet er storfornøyd.
– Dette er viktig for oss økonomisk. Vi får betalt for utleie av arenaen og det vi leier ut. I tillegg til dette har det en fantastisk markedsverdi for oss.
Herje ønsker ikke å kommentere hvor mye penger det er snakk om.
Gresset og området tålte folkemengdene
Selv om det har regnet i ukevis i Trøndelag har grunnen slukt unna vannet. God drenering kombinert med skråning ga nærmest en «tørr» opplevelse på bakken. Normalt ville et slikt område med så mange besøkende blitt til et gjørmehull, men etter konserthelga er forholdene svært bra, sier Herje.
– Det ser veldig bra ut. Vi var veldig bekymret med så mange besøkende, men det viser at gressamfiet vårt er godt drenert og har tålt det veldig bra til tross for nærmere 7 uker med regn i forkant.
Se åpningen av Mark Knopflers konsert på Sverresborg her.
Artistene roser Sverresborg
Mark Knopfler uttrykte stor glede av å spille på Sverresborg etter konserten. Til tross for bare 8 grader varmet responsen fra publikum i regnet, forteller kilder til NRK.
Per Gessle i Roxette koste seg på lørdagskvelden, og selv om Marie Fredriksson sliter med helsa, ga også hun uttrykk for at responsen fra publikum var rørende og at hun hadde en fantastisk opplevelse.
Optimale naturgitte forhold
Også kulturredaktør Stian Wallum i Adresseavisen synes området fungerte veldig bra.
– Dette fungerte veldig bra selv om værgudene gjorde alt for å ødelegge.
Wallum mener Sverresborg som konsertarena er overbevisende.
– Det var utrolig intimt og ingen var langt fra scenen. Det naturlige amfiet er ganske bratt, men ikke så bratt at det var vanskelig å stå. Arenaen er rammet inn av fjellet på Sverresborg og museumsbygningene. Du er rett og slett i et naturrom. Og lyden har jeg aldri hørt så bra hverken her eller i andre norske byer.
Wallum tror at Trondheim nå er kommet på kartet for Live Nation, den store konsertarrangøren. Kommer de store til Norge så er det Live Nation som avgjør hvor konsertene skal spilles. I helga var de på plass og fikk oppleve at Trondheim klarer å arrangere konserter og skape gode opplevelser både for publikum og artistene.