Hopp til innhold

En språkfeil som morer

Dette banneret pryder kjøpesenteret City Lade i Trondheim, og mange reagerer på språkbruken.

Morer seg

Dette banneret har vakt oppmerksomhet på kjøpesenteret City Lade i Trondheim.

Foto: Elisabeth Strand Mølster, NRK

For det heter vel egentlig mødre når mor skal skrives i flertallsform, senterleder Heidi Kristiansen ved City Lade?

Et bevisst valg

– Jo, det gjør det, men dette er en reklametekst for morsdagen til helga. Tekstforfatteren har bevisst valgt å bruke begrepet "morer" istedenfor "mødre", og sånn sett har vi lykkes med å skape oppmerksomhet, forteller hun til NRK.

Folk har også reagert på bannerne som henger på kjøpesenteret i Trondheim.

– Flere har kommentert "skrivefeilen", men vi prøver jo å forklare dem at det ligger en bevisst tanke bak ordvalget, sier Kristiansen.

Folk følger altså godt med i hvordan språket vårt blir behandlet, og det gjør også Språkrådet.

– Ikke uvanlig

Arnfinn Muruvik Vonen

Direktør Arnfinn Muruvik Vonen i Språkrådet.

Foto: Øijord, Thomas Winje / Scanpix

– Det er ikke noe som heter "morer" i betydning av ei mor i flertallsform. Så enkelt er det. Men det er jo ikke uvanlig at man i reklamesammenheng endrer språket, sier direktør Arnfinn Muruvik Vonen i Språkrådet.

Han tror dette handler om hvordan barn ofte bøyer ord på feil måte.

– I denne sammenhengen er det vel slik at det er ungene som feirer mora si. Og små barn kan jo godt finne på å si "morer" om mødrene sine. Sånn sett fungerer det godt, sier han.