Hopp til innhold

– Største satsing på tog på 50 år

Dieseltogene skal byttes ut i Trøndelag. De neste åra setter regjeringa av hele 3.9 milliarder kroner til å elektrifisere Trønderbanen og Meråkerbanen.

Regjeringa vurderer å ta i bruk bompenger for å finansiere utbygging på Trønderbanen.

Fortsatt dieseltog nord for Trondheim. Nå blir togene byttet ut i Trøndelag når Trønderbanen og Meråkerbanen skal elektrifiseres.

Foto: Jernbaneverket

– Dette er den største satsinga på jernbane i Trøndelag på mellom 40 og 50 år, sier samferdselsminister Marit Arnstad.

Trønderbanen er en av få jernbanestrekninger i Norge som fortsatt har dieseltog.

Feiret med bløtkake

Senterpartiets samferdselsminister Marit Arnstad kom med nyheten på et hastemøte i samarbeidsforumet for veg og jernbane på Stjørdal like etter klokka 10 i dag.

Nyheten om at det blir elektrifisering av jernbanen mellom Trondheim og Steinkjer, og mellom Hell i Stjørdal og Storlien ble feiret med bløtkake i formiddag.

12. april legger regjeringa fram forslag til Nasjonal Transportplan. Nå er det altså klart at regjeringa foreslår å sette av nesten 4 milliarder kroner til å elektrifisere Trønderbanen mellom Trondheim og Steinkjer og elektrifisering av Meråkerbanen mellom Hell og Storlien.

– Pengene skal også brukes til å bygge dobbeltspor mellom Hell og Værnes, og en rekke stasjonstiltak og krysningsspor på strekningen, forteller Arnstad.

Glede blant ordførere og politikere over satsing på toget. Fra venstre Susanne Bratli, Marit Arnstad

Glede blant ordførere og politikere over at det blir elektrifisering. Fra venstre Susanne Bratli, Marit Arnstad, Anne Kolstad, Bjørn Arild Gram, Johan Arnt Elverum og bak Bård Langsåvold.

Foto: Julie Haugen Egge/NRK

Mange fordeler

En elektrifisering vil ha mange fordeler, sier Arnstad.

– Den samla reisetida vil reduseres betydelig. Dette vil gi økt mulighet for pendlertog mellom Støren, Trondheim og Steinkjer. Så har det en viktig positiv miljøeffekt. Elektrifisering vil gi 14.500 tonn redusert CO2 utslipp hvert år. Det er miljømessig et viktig prosjekt.

Arbeidet med elektrifisering starter i løpet av den første fireårs perioden.

– Prosjektet er så omfattende at det nok ikke avsluttes før i siste seks års periode av Nasjonal Transportplan, som varer fra 2014-2022, sier Arnstad til NRK.

Nå blir det elektrifisering av Trønderbanen og Meråkerbanen.

Se video fra 2012: Politikerne har lenget ønsket seg elektrifisering.

– Svært positivt

De første reaksjonene har kommet på nyheten om at regjeringa satser 3.9 milliarder kroner på jernbane i Trøndelag.

Fylkesordfører Tore O. Sandvik i Sør-Trøndelag ser svært positivt på satsinga på jernbane og elektrifisering.

– Det blir mer miljøvennlige og moderne tog og reduserer presset på E6 ved at flere velger toget på strekningen. En elektrifisering av Meråkerbanen vil gi muligheter til å utvikle godsruten mot Sverige, øst-vest og lage nye muligheter for trafikk, skriver Sandvik i ei pressemelding.

Feirer

- I dag spretter vi sjampisen! Siden jeg meldte meg inn i SU i 1998 har elektrifisering av Trønder- og Meråkerbanen vært en viktig kampsak for oss. Og endelig blir det virkelighet, sier Snorre Valen, stortingsrepresentant for SV i Sør-Trøndelag.

Han sier dette betyr ikke bare reduserte CO2 utslipp, men også mindre bilkø og lokal forurensing, og det betyr så mye mer:

– Mer godstransport på bane, økt kapasitet sør og nord for Trøndelag, og redusert reisetid, sier Anne Kolstad, førstekandidat i stortingsvalget for Nord-Trøndelag SV.

Dovrebanen

Togene er elektrifisert på Dovrebanen. De neste åra blir det en stortstilt utbygging for å elektrifisere Trønderbanen mellom Trondheim og Steinkjer og Meråkerbanen.

Foto: Eivind Aabakken / NRK