– Norge er fremst i verden når det gjelder overgangen til el-biler. Et liknende grep kan vi ta også på ferjetrafikken, sier klimadirektør ved Sintef, Nils A. Røkke.
Verdens første batteridrevne ferje heter Ampere, og har gått i trafikk over Sognefjorden siden februar i år. Teknologien er utviklet og produsert av Siemens i Trondheim, og nå ønsker firmaet å få el-ferjer i rute også på strekningen Flakk-Rørvik i Trøndelag.
– På dette sambandet bruker man i dag gass og produserer strøm ombord. Med vår avanserte teknologi bruker vi istedet batterier med energi fra strømnettet på land. Vi fyller strømmen rett på tanken, slik som med en elbil, sier salgskonsulent i Siemens, Ketil Aagesen.
Både miljøvennlig og økonomisk
Dagens ferjer på strekningen Flakk-Rørvik slipper årlig ut CO2 tilsvarende 5000 biler. En overgang til el-ferjer vil også spare miljøet for nitrogenoksid (NOX).
– De lokale NOX-utslippene fra dagens ferjer vil i år tilsvare 135.000 personbiler. Med batteridrevne ferjer reduseres utslippet til null, sier Aagesen.
En studie gjort av Siemens og mijøstiftelsen Bellona viser at 70 prosent av landets ferjer også vil bli mer lønnsomme på batteri- eller hybriddrift.
– Selv om investeringskostnadene er høyere på denne typen ferjer, vil man i løpet av ti år mer enn halvere driftskostnadene.
– Norge bør bli verdensledende på el-ferjer
Det er Fylkestinget i Sør-Trøndelag som behandler ferjekonsesjonen på Flakk-Rørvik. Nylig vedtok Fylkesutvalget så strenge utslippskrav at det i praksis kun er el-ferjer som kan innfri dem.
– Det som ligger i dokumentene er at det skal innføres el-ferjer fra 2019, sier Miljøpartiet De Grønnes Jan Bojer Vindheim, som sitter i både fylkesutvalget og Fylkestinget.
Klimadirektør ved Sintef, Nils A. Røkke, mener Norge har alle forutsetninger for å være verdensledende på el-ferjer.
– Vi har en sterk tradisjon innen det maritime og vi er verdens mest elektrifiserte samfunn. Denne kombinasjonen gjør at vi sammen kan utvikle dette til en teknologi med stort potensiale og stort nedslagsfelt.
LES: El-ferjer vil redusere utslipp tilsvarende 150.000 biler årlig