Hopp til innhold

Drosjesjåfører: – Vi føler oss overvåket

TrønderTaxi har fått pålegg fra Datatilsynet om å avslutte praksisen med å ta opp samtlige telefonsamtaler mellom sjåfører og sentralen. Flere av sjåførene føler seg overvåket.

Drosje - illustrasjon 2

Flere taxisjåfører NRK har snakket med føler ubehag ved at alle samtaler med sentralen blir tatt opp.

Foto: Magnar Brandseth / NRK

Men selskapet nekter å følge pålegget.

Nå kommer ankesaken opp i Personvernnemnda.

«Opptak av telefonsamtalene er nødvendige for å sikre et tilfredsstillende arbeidsmiljø for de ansatte ved sentralen», argumenterer TrønderTaxi med, ifølge Datatilsynets brev til nemnda.

Telefonsamtalene det gjelder er samtaler sjåførene har for å «klage over upresise eller gale oppdragsspesifiseringer», forklarer Datatilsynet – som for eksempel at sentralen har oppgitt feil oppmøteadresse.

Går hett for seg

Det har flere ganger vært stor uenighet mellom sentralen og sjåførene.

«Sentralen mottok telefoner fra sjåfører som kunne uttrykke seg svært upassende», forklarer TrønderTaxi i den skriftlige dokumentasjonen.

Men datatilsynet mener praksisen med opptak av alle telefonsamtalene er lovstridige.

– Det er ikke rettslig grunnlag i Personopplysningsloven for å gjøre dette, sier seniorrådgiver Henok Tesfazgi i Datatilsynet.

Drosje illustrasjon 1 Taxi Trøndertaxi

Datatilsynet har pålagt TrønderTaxi å slutte å ta opp alle samtalene fra sjåførene. På nyåret avgjør Personvernnemnda ankesaken.

Foto: Magnar Brandseth / NRK

Opptak som disiplinærtiltak

Tilsynet skriver at det prinsipielt er problematisk å innføre opptak av samtaler som et rent adferdstyrende og disiplinært tiltak.

Flere av sjåførene NRK har snakket med, sier de føler seg overvåket.

– Det er ganske ubehagelig å vite at alt vi sier blir tatt opp, sier en av dem.

– Og det er ikke akkurat slik at det styrker yrkesstoltheten å bli overvåket, sier en annen.

Sjåførene vil ikke stå fram med navn, i frykt for ubehag om de kommer med åpen kritikk av selskapet.

Flere saker

Den omtalte saken er ikke den eneste TrønderTaxi har hatt gående med Datatilsynet.

I sommer ble taxisentralen ilagt et overtredelsesgebyr på 100.000 kroner, etter å ha systematisk kontrollert og kartlagt kjøringen til en av taxieierne tilknyttet sentralen.

Saken ble omtalt i Adresseavisen 2. oktober.

Bakgrunnen var misnøye hos TrønderTaxi med at drosjeeieren hadde egne kunder, og spørsmålet om han kunne tilby lavere pris for disse kjøreoppdragene enn TrønderTaxi opererer med.

«Et alvorlig brudd på personopplysningsloven paragraf 11c», skriver Datatilsynet i vedtaksbrevet av 7. juli.

Intern strid

Taxameter nært - illustrasjon - Trøndertaxi

Opplysninger fra taksameter ble systematisk kartlagt – førte til 100.000 i overtredelsesgebyr.

Foto: Magnar Brandseth / NRK

Disse to sakene har vært noe av bakteppet når det nå har vært en del intern strid i TrønderTaxi.

Den 12. november var det ekstraordinær generalforsamling i taxisentralen, som har cirka 200 drosjeeiere som aksjonærer. Der ble ett av medlemmene kastet, etter avstemning.

Styremedlemmet som måtte ut, har etter det NRK forstår, markert seg som kritiker av administrasjonen og styret i blant annet de omtalte sakene med Datatilsynet.

NRK har bedt om kommentar fra ledelsen i TrønderTaxi. Men administrerende direktør Hege Dahle viser til styreformann Bjørnar Reitan, som heller ikke vil gi noen kommentar.

TrønderTaxi har ikke anket saken hvor det ble gitt 100.000 kroner i gebyr.

Den andre saken kommer opp som ankesak i Personvernnemnda på nyåret.