Anslagsvis 150.000 norske bilister kjører med piggfrie vinterdekk om sommeren. I Sverige er biler med piggfrie vinterdekk overrepresentert i dødsulykkestatistikken viser en undersøkelse gjort av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), skriver Aftonbladet.
– Det kan være farlig. Folk tenker at de kan spare penger ved å ikke kjøpe sommerdekk, men heller bruke opp vinterdekket om sommeren, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk
Førere med vinterdekk må senke farten
VTI har testet forskjellen på sommerdekk og piggfrie vinterdekk på våt asfalt om sommeren. Undersøkelsen viser at vinterdekkene har 20 prosent lengre bremselengde en sommerdekkene.
– Vanligvis opplever folk dette udramatisk fordi nødbremsing eller unnamanøver ofte ikke er nødvendig. Det er først når situasjonen blir dramatisk at dette er veldig viktig, sier Johansen
Når uhellet først er ute, må en bilist med piggfrie vinterdekk kjøre i maks 72 km/t for å svinge unna, mens en bilist med sommerdekk kan kjøre i 83 km/t, viser forskningen.
(Saken fortsetter under videoklippet)
Dekkbransjen: – Forby dekkene
Dekkbransjen selv advarer mot å bruke piggfrie vinterdekk om sommeren.
– Vinterdekkenes gummi og alt er konstruert for vinterføre med snø og is, mens sommerdekkene er laget for å drener bort vann. Dekkene har helt forskjellige egenskaper, sier daglig leder i Dekkimportørenes forening, Jon Erik Ludvigsen.
Det er fullt lovlig å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren, men det er krav til mønsterdybden på dekkene og NAF advarer mot å bruke denne dekktypen om sommeren.
– Vi lever av å selge dekk, men vi er opptatte av trafikksikkerheten. Ut fra et trafikksikkerhetsperspektiv bør piggfire vinterdekk forbys om sommeren, sier Ludvigsen.
– Bilistene må ta ansvar selv
Førstkommende mandag er fristen for å skifte fra piggdekk før sommeren, med unntak av Nordland, Troms og Finnmark hvor fristen er 1. mai.
Norske trafikksikkerhetsmyndigheter og dekkbransjen bør undersøke hvor farlig kjøretøy med piggfrie vinterdekk er i norsk trafikk om sommeren, mener Trygg Trafikk.
– Samtidig må trafikantene også gjøre litt selv, sier Johansen.