Hopp til innhold

Disse dekkene kan være livsfarlige

Kjører du med piggfrie vinterdekk en regnfull sommerdag er ulykkesrikoen dobbelt så stor, som med sommerdekk, viser ny forskning. Bransjen selv vil forby dekkene.

Mange norske bilister velger å bruker piggfrie vinterdekk på sommerføre

Anslagsvis 150.000 norske bilister kjører med piggfrie vinterdekk om sommeren. I Sverige er biler med piggfrie vinterdekk overrepresentert i dødsulykkestatistikken viser en undersøkelse gjort av Statens väg- och transportforskningsinstitut (VTI), skriver Aftonbladet.

Bård Morten Johansen

Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk mener en del bilførere lar økonomi komme før sikkerhet når de velger bildekk til sommeren

Foto: Trine Aaen / NRK

– Det kan være farlig. Folk tenker at de kan spare penger ved å ikke kjøpe sommerdekk, men heller bruke opp vinterdekket om sommeren, sier seniorrådgiver Bård Morten Johansen i Trygg Trafikk

Førere med vinterdekk må senke farten

VTI har testet forskjellen på sommerdekk og piggfrie vinterdekk på våt asfalt om sommeren. Undersøkelsen viser at vinterdekkene har 20 prosent lengre bremselengde en sommerdekkene.

Piggfrie vinterdekk vs. sommerdekk ved vannplaning. Grafikk.
Foto: Mari Grafsrønningen / NRK

– Vanligvis opplever folk dette udramatisk fordi nødbremsing eller unnamanøver ofte ikke er nødvendig. Det er først når situasjonen blir dramatisk at dette er veldig viktig, sier Johansen

Når uhellet først er ute, må en bilist med piggfrie vinterdekk kjøre i maks 72 km/t for å svinge unna, mens en bilist med sommerdekk kan kjøre i 83 km/t, viser forskningen.

Piggfrie vinterdekk vs. sommerdekk. Grafikk.
Foto: Mari Grafsrønningen / NRK

(Saken fortsetter under videoklippet)

Dekkbransjen: – Forby dekkene

Dekkimportørenes forening, Jon Erik Ludvigsen

– Vi ser på piggfrie vinterdekk om sommeren som trafikkfarlig, sier daglig leder i Dekkimportørenes forening, Jon Erik Ludvigsen

Foto: Hans Jørgen Solli

Dekkbransjen selv advarer mot å bruke piggfrie vinterdekk om sommeren.

– Vinterdekkenes gummi og alt er konstruert for vinterføre med snø og is, mens sommerdekkene er laget for å drener bort vann. Dekkene har helt forskjellige egenskaper, sier daglig leder i Dekkimportørenes forening, Jon Erik Ludvigsen.

Det er fullt lovlig å kjøre med piggfrie vinterdekk om sommeren, men det er krav til mønsterdybden på dekkene og NAF advarer mot å bruke denne dekktypen om sommeren.

– Vi lever av å selge dekk, men vi er opptatte av trafikksikkerheten. Ut fra et trafikksikkerhetsperspektiv bør piggfire vinterdekk forbys om sommeren, sier Ludvigsen.

– Bilistene må ta ansvar selv

Førstkommende mandag er fristen for å skifte fra piggdekk før sommeren, med unntak av Nordland, Troms og Finnmark hvor fristen er 1. mai.

Norske trafikksikkerhetsmyndigheter og dekkbransjen bør undersøke hvor farlig kjøretøy med piggfrie vinterdekk er i norsk trafikk om sommeren, mener Trygg Trafikk.

– Samtidig må trafikantene også gjøre litt selv, sier Johansen.