I februar 2011 skulle Rolf Sterud og samboeren kjøpe seg ny bil. Valget falt til slutt på en brukt Honda som de kjøpte av et firma som drev med bruktbilimport.
Men få måneder etter at handelen var gjort begynte paret fra Trondheim å få problemer med bilen. Ett tett partikkelfilter førte igjen til at katalysatoren sluttet å virke.
Under et av verkstedbesøkene oppdaget mekanikerne at bilens motor var trimmet med en såkalt powerboks. En slik boks øker effekten på motoren, men kan samtidig føre til at motoren får problemer, at partikkelfilteret går tett og at katalysatoren slutter å fungere.
Klaget
– Vi forsøkte å få selgeren til å ta deler av kostnadene vi fikk i forbindelse med verkstedbesøkene, men det var han ikke interessert i. Da bestemte vi oss for å sende inn en klage til Forbrukerrådet, forteller Sterud.
Paret fikk medhold i sin klage av Forbrukerrådet, men selgeren var fortsatt ikke interessert i å heve kjøpet og gi Sterud og samboeren pengene sine tilbake.
– Vi følte at vi hadde en god sak og klaget videre til Forbrukertvisteutvalget. Og like før jul i fjor fikk vi medhold også der. De konkluderte med at vi hadde rett til å få pengene for bilen tilbake, mot at vi leverte bilen tilbake til selger, tilegg mente de at vi burde få dekket den dyreste verkstedregninga vår. Til sammen utgjorde det nesten 400 000 kroner.
– Få en tilstandsrapport
– Når folk selger og kjøper bil privat, så ser vi alt for ofte at det mangler en kjøpskontrakt og at folk ikke er nøye nok med å få en tilstandsrapport på bilen,
forteller regiondirektør i Forbrukerrådet, Roger Helde.
En tilstandsrapport en grundig vurdering av den tekniske tilstanden til bilen. Med en slik rapport er det langt enklere å dokumentere hva som ble solgt.
– Uten en slik rapport kan det også være vanskeligere å nå fram dersom man skulle ønske å heve kjøpet eller klage saken inn til oss, sier Helde.
Forbrukerrådet mottok i fjor 11 508 henvendelser i forbindelse med kjøp og salg av biler. Det er nesten dobbelt så mange som nummer to på lista, som omhandler husleie.
– I mange tilfeller lønner det seg å klage. I en god del av sakene som havner på bordet til oss, så får en god del medhold. Det koster heller ingenting å klage inn en sak til oss, sier Helde.
Ny bil
For Sterud og samboeren ble det omsider en lykkelig slutt.
Etter at også Forbrukertvisteutvalget kom til samme konklusjon som Forbrukerrådet gikk det bare uker før bilselgeren ringte og gikk med på å betale tilbake pengene mot at han fikk bilen tilbake igjen.
– Enden på visa ble at to karer kom og henta bilen og at vi fikk pengene våre tilbake. Allerede i mellomjula sto det en ny bil på gårdsplassen, avslutter Sterud.