Hopp til innhold

Dans skal understreke historiens uhygge

I årets oppsetning av Olav Engelbrektsson får dansen en helt ny betydning.

Årets operaoppsetning av Olav Engelbrektsson har fått ny regissør. Svein Sturla Hungnes gir dansen ekstra plass og betydning.

Regissør Svein Sturla Hungnes vil bruke dans til å understreke uhyggen i operaen Olav Engelbrektsson.

Premieredatoen til Olav Engelbrektsson nærmer seg. Regissør Svein Sturla Hungnes har lagt en ny vri på årets forestilling, dansen skal nemlig stå mer i sentrum.

Svein Sturla Hungnes

Svein Sturla Hungnes setter dansen mer i sentrum i årets oppsetning av Olav Engelbrektsson.

Foto: Hege Bakken Riise / NRK

– Jeg bruker danserne for å understreke uhyggen i historien og de to lagene i fortellingen. I teksten og veldig mye av det musikalske er det en slags spådom om hva som kommer til å skje og at det er skumle ting som er i vente. Jeg vil gjerne at danseuttrykket skal være med å fortelle, så dansen går som en slags parallell verden. Den har blitt en veldig viktig del av historiefortellingen og det visuelle uttrykket rett og slett, forteller han.

Olav Engelbrektsson ble for første gang satt opp på Steinvikholm Slott på Skatval i Stjørdal i 1993.

Hungnes har også valgt å stramme litt inn på musikken for å få dette til å fungere så godt som mulig.

– Musikken, historien og stedet er fantastisk, men det er noe med å fortelle det på en effektiv og stram måte og skape forestillingen uten dødpunkter men heller slik at det går fremover hele tiden.

I år har midtnattsoperaen premiere den 6. august.