måtte han godta at han ikke kan fronte sin egen merkevare så lenge skilandslaget er aktive i verdenscup og mesterskap. Derfor måtte Coops Northug-kolleksjon, som ble produsert av Swix, ut av Coops butikker innen mandag morgen.
Kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i Coop Norge vil ikke si hvor mye butikkene rakk å selge før salgsvinduet stengte i natt.
– Vi gir ikke ut konkrete salgstall. Dette er konkurransesensitiv informasjon.
Les også: Petter Northug etter sprint-seieren: Nå er det bare å vinne som gjelder
– Vi er godt fornøyd med salget
Mandag var alle Northug-plaggene fjernet fra Coops sportsbutikk på Lade i Trondheim. Ifølge ansatte ble de usolgte klærne satt på lager etter at butikken stengte lørdag.
Generelt sier Paus at de er godt fornøyd med salget.
– Vi må ta i betraktning at det har vært mildt og at snøen har latt vente på seg over store deler av landet.
– Det er også slik at toppsesongen for salg av skiklær til vanlige turgåere og barnefamilier ennå ikke er i gang. Denne starter vanligvis de siste par ukene før jul og pågår ut februar.
Tregt salg for alle
Det varme været har gjort at ingen av skikolleksjonene har solgt nevneverdig mye så tidlig i sesongen. Kommunikasjonsdirektør Kristin Paus sier Northug-kolleksjonen har solgt bedre enn andre sammenlignbare skiklær i denne perioden, men at salget har vært labert.
– Hvor mye hadde dere håpet på å selge?
– Omtrent så mye som vi har solgt, gitt den korte salgsperioden.
Northugs avtale uheldig for Coop
Kommunikasjonsdirektør Kristin Paus sier Coop har vært svært nøye med å overholde Northugs avtale med Norges Skiforbund, selv om de selv ikke er part i den kontrakten.
– Vi er meget opptatt av å handle i tråd med de retningslinjene som er gitt i avtalen mellom Petter Northug og Norges Skiforbund.
Avtalen går direkte ut over Coops muligheter til å få solgt ut Northug-klærne til en god pris.
– Vi skulle selvsagt gjerne hatt Northug-klærne i butikkene i perioden inn mot jul, og i januar og februar, som er den beste salgsperioden for skiklær.
Kan selge restopplaget etter påske
Ifølge avtalen mellom Northug og Skiforbundet kan skistjernens private samarbeidspartnere gjenoppta markedsføringen med Northug etter 15. april 2015. Det er ti dager etter påske, og på et tidspunkt da skisesongen for de fleste er over.
Det poenget tar også kommunikasjonsdirektør Kristin Paus i Coop Norge.
– Vel, nå er april sjelden noen toppmåned for å selge skiklær, sier hun i en sluttkommentar.