Hopp til innhold

Norge skal bli bedre på camping

Camping er trendy som aldri før, men folk er langt fra fornøyd med standarden på norske campingplasser. Nå vil bransjen ta et løft.

Camping er trendy som aldri før, men folk er langt fra fornøyd med standarden på norske campingplasser. Nå vil bransjen ta et løft.

På Føllingstua camping ved E6 i Steinkjer i Nord-Trøndelag, disponerer Else-Karin Sørdal oppholdsrom med kjøkkenkrok, soverom og bad. – Et av de beste stedene vi har vært, for det finnes mange svært dårlige, sier hun. Foto: SILJE KOLAAS NRK

Campingturismen øker, og Else-Karin Sørdal er en av mange fornøyde turister som camper på Føllingstua camping i Steinkjer. Sammen med mannen har hun tatt turen nordover E6 fra Halden, og på veien har ekteparet opplevd svært varierende standard på hva som tilbys av fasiliteter på campingplassene.

– Det er mye dårlig, mange hytter er skikkelig dårlig utstyrt og der er ofte skittent og snuskete. Et sted vi overnattet før vi kom hit var helt elendig, sier hun.

Turistene strømmer til

Til tross for en del misnøye strømmer turistenes til campingplassene som aldri før. Tallene for juni viser en økning i antall gjestedøgn på 12 prosent på landsbasis. Sørlandet topper statistikken med over 220 000 overnattinger, en økning på 39 prosent fra juni i fjor.

– Det ligger an til å bli en av de beste campingsesongene gjennom tidene. Med en bra start på året i mai og juni så blir dette en kjempesommer, sier campingsjef i NHO Reiseliv, Jan Henrik Larsen.

Vil kvitte seg med dårlig rykte

Gaute Rømo driver Føllingstua Camping i Steinkjer

Gaute Rømo driver Føllingstua Camping i Steinkjer.

Foto: Silje Kolaas / NRK
Føllingstua camping

Ved Føllingstua camping setter de godt renhold høyt.

Foto: Silje Kolaas / NRK
Else-Karin Sørdal

Else-Karin Sørdal syns det viktigste ved en campinghytte er at det er skikkelig rent.

Foto: Silje Kolaas / NRK

Camping er blitt trendy og er slett ikke tjent med et rufsete rykte. Derfor har NHO reiseliv samlet 41 campingbedrifter som sammen skal gjøre næringen mer attraktiv og lønnsom.

Gaute Rømo driver Føllingstua Camping i Steinkjer og er med i nettverket og ønsker å gjøre campingen enda bedre.

– Turister kommer til oss og forteller om dårlig standard på flere campingplasser de har vært på og dette vil vi være med på å forbedre, sier han.

Han mener at dette er viktig både for gjestene og næringa sjøl. En standardheving vil gi turistene bedre opplevelser og næringa et bedre omdømme.

– Omdømmet er avgjørende sjøl om noen uttrykker at «det er jo bare en camping», sier han.

NHO med gjesteundersøkelse

NHO reiseliv har allerede startet arbeidet, og når sommeren er over faller campingfolkets dom i form av en gjesteundersøkelse. Der vil hver enkelt campingplass få tilbakemelding om resultatet av undersøkelsen ved sin plass.

– Det blir spennende, og vi tror det vil være med på å heve standarden. Når eierne får se hva turistene mener kan de jo innrette framtidig drift og tilbud deretter, sier campingsjef Jan-Henrik Larsen:

På campingplassen i Steinkjer har Else-Karin Sørdal overnattet med sønnen. For henne er det rensligheten hun setter høyest. Også hun har vært på flere plasser der hun ikke ønsker seg tilbake og mener norske campingplasser har mye å hente på å bedre standarden.

– Det må være rent og ha god belysning, det skal være godt å gå inn i rommet, sier hun.

Det er driver av Føllingstua enig i. Campingen hans har hatt en god sesong, men det skal bli enda bedre.

– Det skal være ansett som en god overnatting når folk velger å overnatte på camping, sier Gaute Rømo.