Alle elbileieres store mareritt er å gå tom for strøm. Men nå skal over 20 nye strekninger bygges ut med hurtigladere de neste to årene. Den første utbyggingen kommer på E39 fra Stavanger til Trondheim, og på E6 fra Trondheim til Tromsø.
- LES OGSÅ:
Sammenhengende tilbud
– Å elektrifisere transportsektoren er et viktig grep på veien mot lavutslippssamfunnet. Ambisjonen er å få på plass et sammenhengende ladetilbud langs alle de viktigste hovedfartsårene i Norge innen utgangen av 2017. Når elbilen kan brukes også på langturer, trenger du ikke lenger fossilbilen, mener administrerende direktør Nils Kristian Nakstad i Enova.
- LES OGSÅ:
- LES OGSÅ:
Enova er et statlig foretak som skal bidra til en miljøvennlig omlegging av energibruk og energiproduksjon, og i tillegg støtte utvikling av energi- og klimateknologi.
Selskapet organiserer støtten til ladestasjoner gjennom utlysinger hvor ladeoperatørene konkurrerer om utbygging av de ulike strekningene. Den første utlysingen ble kjent før jul, og onsdag kom den andre utlysingen som omfatter disse vegstrekningene:
* E6/E8/RV80 Trondheim–Bodø–Tromsø
* E39 Stavanger–Bergen–Ålesund–Trondheim
* E14 Trondheim–riksgrensen mot Sverige
Enova vil senere i år innby til konkurranse for utbygging av hurtigladere på flere vegstrekninger i Sør-Norge:
* E18 Oslo–Ørje
* E16 Magnor–Kongsvinger–Kløfta
* RV2 Kongsvinger–Elverum
* RV35/E16 Jessheim–Hønefoss–Hokksund
* RV9 Kristiansand–Haukeligrend
* RV13 Jøsendal–Voss
* E134 Drammen–Haugesund
* RV36 Seljord–Eidanger
* RV5 Lærdal–Florø
* RV4 Oslo–Mjøsbrua
* RV15 Otta–Måløy
* E136 Dombås–Ålesund
Kirkenes og Nordkapp
Til slutt skal det bygges et nett av ladestasjoner til både Kirkenes og Nordkapp.
* E6 Tromsø–Kirkenes
* E10 Bjørnfjell–Å (Lofoten)
* E8 Skibotn–riksgrensen mot Finland
* E69 Olderfjord–Nordkapp
* E75 Tana–Vardø
* E105 Kirkenes–riksgrensen mot Russland
* RV92 Karasjok–riksgrensen mot Finland
* RV93 Alta–riksgrensen mot Finland
– Vi tror dette nettverket av hurtigladere vil gjøre elbilen mer attraktiv. Det vil igjen øke etterspørselen etter og lønnsomheten for nye hurtigladestasjoner andre steder, sier Nakstad i Enova.
Hurtigladerne skal være i drift innen 1. november 2017. Enova opplyser at de følger utviklingen i markedet tett, og vil vurdere behovet for videre støttetiltak når disse utlysingene er avsluttet.