Hopp til innhold

Bygger gang- og sykkelvei til 62.500,- meteren

Denne uken startet arbidet med en ny gang- og sykkelvei fra Heimdal til Klætt i Trondheim. Prisen på den fire kilometer lange veien blir 250 millioner kroner.

Den nye gang og sykkelveien fra Heimdal til Klætt koster over 60.000 kroner per meter.

Almar Aronsen

Almar Aronsen er prosjektleder for Miljøpakken. Han forteller at bekken i området skal heves fire-seks meter over store deler av strekningen.

Foto: Morten Andersen / NRK
Kristian Dahlberg Hauge

FrPs Kristian Dahlberg hauge reagerer på at det brukes bompenger til å betale for prosjektet.

Foto: Morten Andersen / NRK
Geirmund Lykke

Geirmund Lykke fra KrF synes prosjektet er kostbark, men sier at mye trafikanter må kunne ferdes trygt mellom Klett og Trondheim.

Foto: Morten Andersen / NRK

Den nye gang- og sykkelveien skal bygges i en dal som må rassikres. Og en bekk som renner i området må flyttes opp i høyden.

– Vi hever ikke bare bekken. Vi tar også ned masser noen steder og fyller opp andre steder for å stabilisere, sier Almar Aronsen, prosjektleder for Miljøpakken til NRK.

Det er mye kvikkleire i området, og 300.000 kubikkmeter leire må flyttes.

– Så dere forebygger ras i området?

– Det er det vi gjør. Hele området blir mye sikrere enn i dag, sier Aronsen.

Reagerer på bompengebruk

Gang- og sykkelstien på fire kilometer koster 250 millioner kroner. Det gir en meterpris på 62.500 kroner.

Halvparten av dette er bompenger fra bilistene i Trondheim.

– Jeg synes det prinsipielt er veldig feil at man tar seg råd til luksusløsninger fordi man har bompenger og Miljøpakken i bakhånd, sier kommunalråd Kristian Dahlberg Hauge fra Fremskrittspartiet.

Han mener det er feil å bruke bompenger til et prosjekt som dette.

– Bompenger bør gå til vei, hvis de i beste fall skal brukes.

– Må kunne ferdes trygt

Det rødgrønne flertallet i bystyret i Trondheim tror at bilistene godtar denne pengebruken.

– Det tenker sikkert det samme som meg, dette er veldig kostbart, sier kommunalråd Geirmund Lykke fra Kristelig Folkeparti.

– Samtidig håper jeg vi alle sammen forstår at fotgjengere og syklister også må kunne ferdes trygt mellom Klett og Trondheim. Og langs E6 er det ingen mulighet hverken nå eller når den nye veien kommer, sier Lykke.

Lykke sier at han føler at Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) flytter ansvar for rassikring på stedet over på trondheimsbilistene.

Men NVE opplyser at deres oppgave er å sikre eksisterende bebyggelse.

– Den sikringen veivesenet må foreta der er jo grunnlag for å sikre veien og de kravene som stilles til det. NVEs oppgave er å sikre eksisterende bebyggelse,og da blir det bare en dråpe i havet å blande seg inn i dette prosjektet, sier sjefingeniør Mads Johnsen i NVE.