Denne uken kom Vegdirektoratet med et forslag om å innføre dieselgebyr i de største byene.
Direktoratet mener dieselbiler utgjør en miljøfare som de ikke var klar over da regjeringen anbefalte dem i 2007.
I tillegg har den offentlige debatten de to siste årene gått høyt om hvor skadelig utslippene fra dieselbiler er.
- Les også: Dieselbiler verre enn antatt
- Les også: Eksosgass fra diesel er kreftfremkallende
- Les også: Dieselbiler skal bli dyrere
Hvis man skal kjøpe ny bil i dag, hvilken bil skal man egentlig velge?
Tenk over hvor du kjører
Hos Møller Bil i Trondheim viser statistikken at salget av dieseldrevne personbiler ikke har gått ned den siste tiden.
Salgsjef Jon Rønnes tror denne trenden vil fortsette, til tross for diskusjonen som nå går.
– Dette er hauset opp. Problematikken dreier seg om kjøring i sentrum. Men de fleste kjører ikke gjennom sentrum, det er jo fullt mulig å kjøre utenfor dette området.
– Dersom du kjører mellom 800 og 1000 mil, og bruker den mest i sentrum, er det derimot riktig å kjøpe en bensinbil, mener Rønnes.
- Les også: Trondheim sier nei til dieselavgift
Velg bil etter bosted
At bilkjøperne nå er forvirret, kan NAF skrive under på.
Bileiernes organisasjon opplever nå en strøm av henvendelser fra frustrerte bilkjøpere, forteller kommunikasjonssjef Inger Elisabeth Sagedal.
– Mange tar kontakt og er redde for at de ikke får bruke bilene sine.
– Kort sagt, det kommer an på hvor du bor, sier Sagedal.
– Tenk gjennom hvordan du bruker bilen din, hvordan du kjører og hvor du skal. Bor du slik til at du skal inn og ut av en by og kjører korte strekninger, tenk bensin, elbil eller hybrid.
Bor du i distriktene og kjører lange turer er dieselbil et godt alternativ, i tillegg til hybrid.
Godt utvalg i bruktbil
Svein Nordbakk i Namsen auto i Grong i Nord-Trøndelag, bekrefter inntrykket fra NAF.
– Dette stemmer bra når det gjelder bruktbilsalget, sier han til NRK.
I fjor solgte han over 600 brukte biler og er med det en av Trøndelags største aktører i bruktmarkedet. De aller fleste bilene firmaet selger bruker diesel som drivstoff.
– Her vil kundene ha diesebil og vi anbefaler det gjerne, både på grunn av driftssikkerheten og billigere drivstoff sier Nordbakk.
Han merker imidlertid at mange nå har skiftet til bensin andre steder i landet.
– Det er mange brukte dieselbiler i omløp nå, så den som sverger til diesel kan gjøre et godt kjøp, sier han.
Frykter dieselnekt
Tall fra Norges bilbransjeforbund viser at salget av dieselbiler har gått ned det siste året.
Grunnen er blant annet debatten om hvor skadelige utslippene fra slike biler er.
– Første oktober i år er 66 prosent av nye biler som selges i Norge en dieselbil. På samme tid i fjor var tallet 75 prosent, og trenden fortsetter, sier kommunikasjonssjef Egil Steinsland.
Bilbransjen opplever frustrasjon hos bilkjøpere grunnet uklare råd fra myndighetene om dieselbilenes utslipp. Frykten er at det kan bli forbud mot å bruke bilen sin i de store byene, og bekymring over at diesel blir dyrere.
– Myndighetene viser en mangel på langsiktig tenkning som er bekymrende, fortsetter Steinsland.
Setter foten ned
– Vi kommer ikke til å godkjenne slike ordninger, sa statsråd Marit Arnstad på direkten i aktualitetsprogrammet Aktuelt på NRK2.
Hun vil også sette ned foten for et forslag fra Vegdirektoratet om å innføre en ekstra avgift på dieselkjøretøy.