Hopp til innhold

– Vogna falt fra hverandre mens vi kjørte

Familien Gangstad hadde lagt store planer for sommerferien. De skulle overraske sønnen med tur til Hunderfossen, Tusenfryd og Bø Sommarland. Et uheldig campingvogn-kjøp la alt dette i grus.

Campingvogn

Denne campingvogna så ut til å være i grei stand, men ekteparet Gangstad ble rundlurt.

Foto: Privat

Ekteparet fra Leksvik i Nord-Trøndelag fant campingvogn-annonsen på Finn.no. Vogna var fra 1988 og kostet 15.000 kroner.

– Vi var fullstendig klar over at en 88-modell ikke skulle være i tipp topp stand. Jeg hadde fått informasjon både muntlig og skriftlig om at vogna var dragbar, ingen skjønnhet, men en helt grei vogn for en familie på tre å feriere i, sier Astrid Gangstad til NRK.no.

Glemte vognkortet

Onsdag 9. juli reiste hun og ektemannen sørover til Fetsund i Akershus, hvor de skulle møte selgeren.

– Underveis ble vi forhindret i lange køer ved Espa i forbindelse med en sprengning. Jeg sende melding til selgeren, og han tilbød seg og komme oss i møte ved Jessheim, så det ikke skulle bli så langt å kjøre, sier Gangstad.

Da ekteparet møtte mannen, så de raskt at campingvogna bar preg av å være gammel. Den manglet noen lys her og der, ellers virket den fin.

– I farten hadde selgeren glemt igjen del to av vognkortet, så vi måtte lage en håndskrevet salgsmelding. Godtroende som vi var. I kontrakten sto det plutselig at vogna var et reparasjonsprosjekt. Jeg spurte hva han mente med det, og da sa han at noen lyspærer ikke virket, sier Gangstad.

Jørgen Snoen

Jørgen Snoen i Norsk bobil og caravan club, forteller at det er viktig å undersøke vogna nøye før man kjøper den.

Foto: Caravanklubben
– Be om dokumentasjon

Jørgen Snoen, fagsjef i Norsk bobil og caravan club, forteller at man må undersøke campingvogna nøye før man kjøper den.

– Se etter hull og sprekker, vit at kjøleskapet fungerer og at vognen er tørr. Hvis den har noen mangler spør du selgeren hva disse kommer av, sier Snoen.

Han forteller at det også er viktig å spørre selgeren om dokumentasjon om at vogna er sjekket for fukt.

– Den skal være sjekket av et firma som er autorisert. Det blir fort dyrt å skulle fikse en fukt eller råteskade, sier Snoen.

– Vi har brukt opp feriepengene våre

skader

Vogna har flere skader som paret ikke ble opplyst om.

Foto: Privat

På turen hjem fra Jessheim oppstod flere problemer. Vogna begynte å sprekke opp, "labbene" falt ned og gulvet begynte og falle fra hverandre.

– Dette er jo grove skjulte feil og mangler. Jeg oppdaget også at det sto et annet navn i vognkortet enn det selgeren het, sier Gangstad.

Da hun ringte til selgeren for å heve kjøpet, tok han ikke telefonen, og kjøreturen hjem ble lang. Campingvogna var så vidt dragbar.

– Vi kom oss hjem til slutt, men da var både jeg og mannen min rimelig lei oss. Vi brukte opp feriepengene våre, og nå har vi ikke råd til å ta med minstemann på tur, sier hun.

– Sjekk Brønnøysundregistrene

Snoen forteller at hvis man kjøper brukt campingvogn, bør et ordentlig firma i Norge ha importert den.

– Hvis den er privatimportert fra Tyskland for eksempel, er det den som har importert vogna som har garantien. Hvis det da oppstår feil, må man henvende seg til forhandlerne i Tyskland for å få fikset det. Det blir tungvint, sier Snoen.

Et annet viktig punkt er å sjekke om vogna har gjeldsbyrder. Det får man opplyst ved å ringe Brønnøysundregistrene, da ser man også om den er registrert.

– Ikke la selgeren gjøre det, han kan være uærlig. Hvis den ikke er registrert i Norge, finner du den ikke i noen registre, forteller Snoen.

Astrid Gangstad

Astrid Gangstad tenker seg ekstra godt om neste gang hun skal kjøpe noe brukt.

Foto: Privat

20.000 kroner for reparasjon

Gangstad tok kontakt med politiet, men de mente det ikke var en straffbar handling. Vogna hadde ikke blitt meldt stjålet.

– Jeg skulle undersøkt mer, og visse ting skulle gitt meg et varsel om at selgeren ikke snakket sant. Jeg har ringt både han og mannen som var oppført i vognkortet, men får ikke svar, sier Gangstad.

Ekteparet har spurt på verksted hvor mye det kommer til å koste å reparere vogna. For å få den helt i stand må de punge ut 20.000 kroner.

– Tenker oss godt om neste gang

Selgeren har altså fått 15.000 kroner fra ekteparet Gangstad, og nå blir det ikke noen ferietur på familien.

– Vi kommer til å tenke oss ekstra godt om før vi skal kjøpe noe brukt neste gang, sier hun.