Hopp til innhold

Bilmassørene er klar for bulkesesongen

Irriterende småbulker på den nye bilen. Jo takk, det er ofte følger av de første vinterukene. Men det er visstnok mulig å massere vekk problemet fra innsida. Vi tok med hammer for å teste.

Reporter Morten Karlsen bulker bil

Reporter Morten Karlsen bulker bil for å teste hvordan den kan fikses med massasje

Småbulkene kommer ofte om vinteren, men ikke bare det, de dukker opp i parkeringshus og på tette parkeringsplasser der folk ferdes. Oppretting og sparkling og lakkering er ofte dyrt.

Men det finnes dem som mener at småbulkene kan fikses raskere og billigere, uten demontering og lakkering. De peker på bilmassasje.

NRK bestemte seg for å teste om det er hold i påstanden.

Laget bulker selv

Vi valgte å lage bulkene selv. Det lot seg gjøre med noen harde slag med hammer. Det ble to bulker i døra. Ikke store, men irriterende nok.

– Nå skal vi massere bulken innenifra, kort sagt fordi bulken går inn og vi trykker den ut, sier Knut Inge Bergseth i MPS Micropaint.

Ifølge Bergseth er det bare noen ytterst få personer i Norge som lever av å bruke denne metoden.

– For å få gode nok fagfolk har vi nå hentet dem i utlandet, og vi driver opplæring for å bygge ut virksomheten, sier han.

I dag har MPS Micropaint avtale med 36 verksteder i Norge, målet er 100.

Bilmassasje

Med massasje innenfra skal bulken fjernes.

Foto: Morten Karlsen / NRK

Massasjestang

En profesjonell massør, Peter Vassell, kommer til med sitt spesialverktøy. Han lyssetter det hele og tar fram ei meterlang stang med gummi den ene enden som han trer på innsida av bildøra langs vinduet, og går i gang.

Det er ikke noe teknologisk fiksfakseri ved denne stanga. Poenget er at massasjen blir utført på riktig vis for å bearbeide metallet.

Lyden av gniing og bending høres godt, mens metallet beveger seg, og det går fort. Det siste minuttet er utsidebehandling, med en blyantlignende gjenstand som skal jevne ut spisse områder, de kvasse delene av bulken.

Innen knappe fem minutter er bulkene både laget, omtalt og reparert.

– Det er blant annet dette vi driver med dette og vi er omtrent alene om det. Andre verksteder bruker oss, sier Bergseth.

Reparasjon av bulk

Den siste finpussen skjer utenfra.

Foto: Morten Karlsen / NRK

– Slo ikke an

– Dette er en gammel teknologi og skolen tibød egne kurs for 15–20 år siden, men det virket som om det ikke slo helt an hos bilverkstedene, sier avdelingsleder innen bilfag ved Byåsen videregående skole i Trondheim, Per Arne Hansen.

Han mener årsaken kan være at forsikringsselskapene vil ha ting skiftet og ikke reparert.

– Men det kan være andre årsaker også.

Sånn sett finnes det altså kompetanse, men den brukes ikke så mye.

– Noen få fagfolk blir leid inn eller de reiser rundt i landet for å gjøre unna en del jobber, forteller lærer på Byåsen, Rolf Johan Pedersen.

Han har selv et fagbrev som omfatter bilmassasje. Det skaffet han seg i Nederland.

Populært i Europa

At bilmassasje er billigere enn flekklakkering eller utskifting, er det så langt ingen uenighet om, selv om prisene ser ut til å variere en del.

Ubestridt er det også at bilmassasjefaget er utbredt i Europa.

– Der er det egne fagbrev på feltet. Det er ikke tilfellet her, sier Pedersen. Han utelukker ikke at bilmassasje er på veg opp når det gjelder håndtering av småskader.