Hopp til innhold

NTNU-bil på andreplass i drivstoffkonkurranse

Norske studenter gikk nesten helt til topps da de kjempet mot resten av Europa om å utvikle og kjøre en mest mulig energieffektiv bil.

NTNU studenter på pallen i Tyskland

Studentene fra NTNU kom på andreplass i drivstoffkonkurransen.

Foto: A/S Norske Shell

Poenget med billøpet er å kjøre lengst på drivstoff med samme energi som en liter bensin. Målet til studentene fra Trondheim var å sette verdensrekord ved å kjøre 1.500 km på én liter bensin med bilen «DNV Fuel Fighter».

DNV Fuel Fighter

Studentene hadde store problemer med bilen underveis i konkurransen.

Foto: A/S Norske Shell

– Dette er en veldig god mulighet til å gjøre noe praktisk ut av masteroppgaven. Og det er en sterk drivkraft å kunne konkurrere med de beste tekniske universitetene i Europa, sier Mats Hoel til NRK.no.

1.000 km på én liter bensin

Laget fra NTNU i Trondheim klarte ikke å nå målet, men kjørte 99 kilometer/kWh under konkurransen Shell Eco-marathon i Tyskland. Dette tilsvarer å kunne kjøre en distanse på 1.000 kilometer på drivstoff tilsvarende én liter bensin.

– Det var helt enromt å kjøre bilen under konkurransen. Det var veldig spennende, og det var helt på håret at vi kom i mål, sier Hoel som var sjåfør.

Noteringen holdt til en god andreplass i kategorien «Urban Concept», for biler som er bygd under samme prinsipper som dagens biler.

- Fulgte oss med argusøyne

DNV fuel fighter

212 biler designet av studenter stilte til start i Shell Eco-marathon.

Foto: AS Norske Shell

Et lag fra universitetet i Haag i Nederland vant konkurransen. De hadde en bil som lignet mye på bilen til studentene fra Trondheim.

– Vi var naboer på pitten og de fulgte vår bil med argusøyne. Vi var nok deres største konkurrent. Vi kunne slått dem hvis vi hadde gjort en liten endring før start, sier Hoel til NRK.no.

Men gjengen fra Trondheim er veldig fornøyd med andreplassen. For de hadde mange problemer underveis i konkurransen.

– Det skjedde så mye underveis at vi egentlig er fornøyd bare med å fullføre. Hele bilen stoppet blant annet av at hovedsikringen gikk og fordi vi kjørte over en hump som førte til at hydrogentrykket forsvant.

Bilen har lagt på seg 20 kilo

Bilen har vært med i konkurransen var også med på konkurransen i fjor, men masterstudenter fra ulike teknologifag har modifisert deler av bilen både innvendig og utvendig.

Bilen kjørte lengre for to år siden. Årsaken til at årets utgave ikke kjørte like langt er at bilen har lagt på seg 20 kilo og at konkurransen har endret seg.

– Det var lagt inn flere stopp underveis i år, det har mye å si fordi det tar ganske lang tid å komme opp i fart. Dessuten var sjåførern også lettere i 2009, sier Hoel til NRK.no.

Det kan være bilen skal videreutvikles videre for å delta til neste år. Mads Hol vil i alle fall følge dens videre skjebne.

Eksosen = rent vann

«DNV Fuel Fighter» kjører på hydrogengass. Hydrogenatomene går gjennom en membran i en brenselcelle. Her kan bare atomkjernene passere, mnes elektronene må gå rundt membranen. Dermed dannes det strøm.

I prosessen bindes hydrogenatomene til osksygen - H20. Eksosen blir altså rent vann.

Konkurransen arrangeres av oljeselskapet Shell for 27. gang i år. I år deltok omtrent 3.000 studenter og veiledere, fordelt på 212 lag.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.