Hopp til innhold

Både sola og gjestene skygger banen

Salget av øl og is stuper når finværet svikter. Stolene står tomme på uteserveringene, og det dårlige været har stor innvirkning på leverandørene.

Tom uteservering

Tomme seter på uteserveringen utenfor Egon Søndre i dag gir en skarp kontrast til fjorårets varme sommer.

Foto: Egon søndre

Av mat og drikke i Norge er noen varer mer væravhengige enn andre. Nesten en hel mai og juni måned med grå skyer og regn i store deler av landet, merkes godt av dem som selger øl og is. Restauranten Egon Søndre i Trondheim sentrum har 120 sitteplasser utendørs som stort sett har stått tomme de siste månedene.

– Det har bare vært et par dager med uteservering for oss i mai, fordi det har regnet stor sett hele tiden. I helgen hadde vi de første skikkelige sommerdagene og når det er sol kan vi både tre- og firedoble salget av øl på uteserveringen, sier daglig leder Erlend Skogseth til NRK.

(Artikkelen fortsetter under):

Slik pleier det å se ut

Fulle uteserveringer er det vanlige synet, sommerstid i Trondheim

Foto: Søderholm Steen

Leverandørene sliter

Ringnes leverer øl, vann og annen drikke over hele landet og de forteller om en dårlig start på sommeren.

– Det dårlige været har stor betydning for salget vårt i hele landet. Vi selger drikke som folk nyter mer av når det er pent vær, og mai og juni har vært svært dårlig for uteserveringen, sier Nicolay Bruusgaard, kommunikasjonssjef i Ringnes til NRK.

I fjor hadde vi en rekordvarm sommer i Norge og bedriftene som leverer slike varer nøt godt av det fine været. Ringnes har ikke hatt tro på en like varm sommer i år men håper fortsatt på at været kan bedre seg.

– Vi budsjetterer ikke med fantastisk vær i ti uker i strekk, så den sommeren vi hadde i fjor var helt spesiell. Jeg har opplevd flere ganger at værprofetene bommer når de skal spå været flere uker fram i tid, så jeg håper at de tar feil om resten av sommeren. Hvis ikke kan vi trygt si at vi kommer til å merke det på resultatene våre, sier Bruusgaard.

Ikke en drømmestart

Selger lite is

Marketingdirektør i Diplom-Is Anne Borgen Sturød håper på penere vær utover sommeren.

Foto: Bård Gudim

Når det er kaldt og vått har det stor innvirkning også på is-salget. Varme og pent vær gjør at vi naturlig nok har mer lyst på noe kaldt å spise, og Diplom-Is kan fortelle at det har vært laber interesse så langt i sommer.

– Det har ikke vært en fantastisk start på sommeren for oss. Vi har merket at vi har hatt betydelig lavere salg, og det er tydelig at Nordmenn spiser mindre is i dårlig vær, sier Marketingdirektør i Diplom-Is Anne Borgen Sturød til NRK.

Fjoråret hadde en meget lukrativ sommer for isprodusentene med varmt vær stort sett over hele landet, og også isbaren på Torgkvartalet på Stjørdal merker en stor forskjell fra sommeren 2014.

– I går måtte jeg ringe produsenten og få de til å komme med mer is, siden det var en av de første dagene med over 20 grader her, sier Sandra Røkke til NRK.