Hopp til innhold

Åpner gammel fotolab

Levanger museum åpner i dag en rekonstruksjon av Harald Renbjørs kjemilaboratorium. På 1930-tallet var Renbjør en av verdens fremste på fargefotografering.

Nils Torske

Nils Torske kan vise fram et laboratorium med flere hundre kjemikalieflasker.

Foto: Torill Aamodt, NRK

I kveld åpner Levanger museum en ny avdeling, og de som tar turen til museet, kan se hvor en av verdens fremste på fargefotografering eksperimenterte.

LES: Norges første fargefoto

LES: Trøndersk fotoskatt

– Historisk start

– Harald Renbjørs laboratorium kan betegnes som starten på norsk fargefotografi, forteller museumsfotograf Nils Torske ved Levanger museum .

Levanger ca. 1910

Levanger i farger fotografert av Harald Renbjør i 1910.

Foto: Harald Renbjør (c) Levanger museum

Allerede rundt 1910 tok Renbjør sine første fargebilder som han fremkalte selv. For Renbjør var ikke bare fotograf, men først og fremst kjemiker.

Nå har altså museet i Levanger rekonstruert kjemilaboratoriet til Renbjør, slik det stod da han døde i 1956.

Studerte ved NTH

I ungdommen studerte Renbjør både utenlands og ved NTH i Trondheim før han kom tilbake til Levanger. Etter hans død, førte sønnen Per Renbjør bedriften videre. Han kastet ikke noe etter faren, og det eller meste ble gitt til museet.

Nils Torske

Nils Torske med et bilde av Harald Renbjør i laboratoriet.

Foto: Torill Aamodt, NRK

– Det var her han testet ut samtlige teknikker for fargefotografering som var å få på markedet på den tiden. I sin tid var en av landets fremste eksperter på fargefotografering, og startet sitt eget framkallingslaboratorium i Levanger i 1948, forteller Torske.

Flere hundre flasker

Nå kan altså publikum få se flere hundre flasker, krukker og bokser som dekker veggene i Renbjørs kjemilaboratorium. Laboratoriet står som da det ble brukt siste gang på 1950-tallet.

– Her på arbeidsbenken står det et ukjent antall flasker med forskjellige kjemikalier. Vi har to vegger som praktisk talt er dekket av hyller med slike flasker, sier Torske.

Renbjørs fotolaboratorium

Hundrevis av flasker dekker veggene i laboratoriet.

Foto: Torill Aamodt, NRK

Han viser spesielt til ei flaske med stoffet pinacyanol.

– Det var akkurat dette stoffet som gjorde det mulig å få registrert både blått, grønt og rødt på en film, forteller museumsfotografen i Levanger.

Forstod ikke rekkevidden

Han husker godt første gangen han kom inn det gamle laboratoriet til Harald Renbjør.

– Jeg trodde nesten ikke mine egne øyne. Akkurat da forstod jeg ikke rekkevidden av det som hadde foregått der, men siden forstod jeg at dette var av stor historisk betydning. Ikke bare regionalt og nasjonalt, men også internasjonalt, avslutter Nils Torske.

Innholdet som skulle vises her støttes dessverre ikke lenger.