Det var Adresseavisen som torsdag avslørte nyheten om at alle de 57 bruene på både Meråkerbanen og Trønderbanen er for lave.
– Det skaper problemer med å føre fram strømmen. Først ser vi på om vi kan bruke eksisterende bruer, dernest om vi kan senke sporet og la bruene stå, eller om vi må rive og bygge nye bruer, sier prosjektleder Bente Langeland Roheim i Jernbaneverket.
Ønsket byggestart i 2017
Modernisering av Trønderbanen ligger inn i Nasjonal transportplan med 3,9 milliarder kroner. Elektrifisering er kostnadsberegnet til 2,7 milliarder kroner.
Ønsket byggestart er 2017. Da skal strekningen Trondheim - Stjørdal være ferdig 2020, mens hele strekningen til Steinkjer skal være ferdig året etter.
Meråkerbanen, det vil si strekningen fra Stjørdal til Storlien, skal etter planen stå ferdig 2022.
Jernbaneverket har ikke full oversikt over hvilke bruer som det må gjennomføres tiltak på.
– I verste fall må vi rive eksisterende bruer og bygge nytt med tilhørende veisystemer. Det kan bety nivåstigning på veiene og totalt blir det fort noen millioner kroner, sier Langeland Roheim.
– Er vi heldige må vi kanskje gjennomføre større tiltak på halvparten av bruene, sier Bente Langeland Roheim.
– Skal gjennomføres
En som derimot er klar for at prosjektet skal gjennomføres uansett, er ordfører i Steinkjer, Bjørn Arild Gram.
– Vei- og baneprosjektet Steinkjer-Trondheim er det viktigste trønderske samferdselsprosjektet vi har for å knytte de to fylkende enda bedre sammen, slik at vi får et felles bo- og arbeidsmarkedsregion, sier Gram.
– Tempoet for dette prosjektet må holdes opp, både for anskaffelse av elektrisk togmateriell for NSB og for å få en vesentlig reisetidsreduksjon, sier ordføreren og legger til:
– Elektrifisering av Trønderbanen er vedtatt, det er bevilget penger, den planlegges og prosjektet vil bli gjennomført.
Blir det gitt klarsignal, vil detaljplanleggingen starte neste år. Da vil samtlige bruer bli vurdert.