– Det er veldig stort for meg og Trondheim at heisen er blitt omtalt av et så kjent nyhetsselskap. Jeg håper dette gjør at enda flere turister vil besøke Trampe og byen vår, sier oppfinneren av sykkelheisen, Jarle Wanvik, til NRK.
SE HVORDAN HEISEN FUNGERER (Artikkelen fortsetter under):
Verdens første
«Trampe» er verdens første sykkelheis og en av de største turistattraksjonene i Trondheim. Wanvik kom opp med ideen til heisen en høstdag i 1992.
– Jeg bor på toppen av bakken på Bakklandet og tenkte at flere kunne begynne å for eksempel sykle til jobb hvis noe kunne dra dem opp denne strekningen, sier Wanvik, som nå er blitt 73 år.
I 1992 hadde Trondheim kommune og Statens vegvesen investert cirka 20 millioner kroner i sykkelveier. Trafikkplanleggerne var på jakt etter tiltak som kunne øke bruken av disse anleggene. Det var da Jarle Wanvik ba om å få presentere sin nye produktidé, og den ble godt mottatt.
Statens vegvesen ga deretter midler til prosjektet og ett år senere, den 18. august 1993, var over 2000 entusiastiske tilskuere vitne til åpningen av heisen. På grunn av forbedringer av heisen ble den fjernet i 2012, men ble åpnet igjen i 2013.
I selskap med Hong Kong og New York
«Trampe» er nå en av sju som er blitt kåret til verdens kuleste transportmiddel av CNN.
De andre som er omtalt er Rideau skateway i Canada, Roosevelt Island Tramway i New York, Teleférico La Paz i Bolivia, Wicker toboggan ride i Portugal, The Walberswick ferry i Storbritannia og Central Mid-Levels Escalator i Hong Kong.
Vil ha flere heiser i Trondheim
Hele 40 000 personer brukte «Trampe» i 2014, og nå håper oppfinneren at det skal komme flere heiser.
– Vi vet at det skal komme to til og da er Blussuvollsbakken og bakken opp Steinberget mulige kandidater. Dette finansieres jo av Miljøpakken og de gjør mye for å forbedre sykkelveiene, derfor har heisene kommet litt i andre rekke, sier Wanvik.
Men nå som selveste CNN har omtalt heisen, håper Wanvik at prosessen blir skjøvet fram.
– Statistikker viser at heisen har gjort at mange flere bruker sykkelen til jobb, jeg håper den trenden kan fortsette, sier 73-åringen.