Hopp til innhold

– Tapte flere hundre tusen kroner på stengingen

"Hva blir de økonomiske konsekvensene av å true en flyplass, mon tro?" skrev bombemannen på sin Facebook-profil søndag. Svaret er flere hundre tusen kroner, svarer flyselskapene.

Fly evakueres på Værnes

Mange fly ble stående på bakken i går som følge av bombetrusselen på Værnes. Det koster dyrt for flyselskapene.

Foto: Thor Gjermund Eriksen / NRK

Knut Morten Johansen, SAS

Informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

Foto: Knut Løvstuhagen/SAS

Adresseavisen skriver tirsdag at mannen som ringte inn bombetrusselen hadde skrevet på Facebook kvelden før, der han spekulerte i hva en bombetrussel mot flyplassen ville koste.

Flyplassen ble stengt i mange timer og mange fly ble kansellert. Det koster dyrt for flyselskapene, blant annet SAS.

Flere enn 20 innstilte SAS-fly

– Vi regner med at vi tapte et par hundre tusen kroner på stengingen i går, sier informasjonssjef i SAS, Knut Morten Johansen.

Han anslår at SAS måtte kansellere i overkant av tjue flyavganger i både inn- og utland, samtidig som de måtte betale hotellrom til mange passasjerer.

Samlet har over 3000 passasjerer mistet sine fly etter bombetrussel. I alt 40 fly har blitt kansellert, og enda flere ble omdirigert.

Reisende har også hatt utgifter i millionklassen.

Mange ble rammet

– Det koster mye å betale hotellrom til alle passasjerer som fikk sine fly kansellert. Mange av våre ansatte taper også inntekt.

– Vi har også måtte ombooke fly til våre reisende og få de på nye flyreiser. Det er klart det blir problematisk, sier Johansen.

Han var selv på Værnes i går for å hjelpe de reisende. Han berømmer de reisende i en frustrerende situasjonen.

Lite sutring

– Vi ønsker å hjelpe våre passasjerer på best mulige måte, noe jeg følte vi fikk til.

– Det var lite sutring og jeg vil berømme de reisende for sin ro, selv om det var lite informasjon.

– Men det er mye fortvilelse likevel. Jeg snakket med en kvinne som skulle reise til Oslo for å være med når hennes datter skulle føde. Det fikk hun ikke til. Mange har fått ødelagt reisen sin, sier Johansen.

Hell i uhell

Silje Brandvoll

Informasjonssjef i Widerøe, Silje Brandvoll, sier stengingen har kostet dyrt.

Foto: Widerøe

Johansen er likevel glad for at stengingen skjedde i tidspunktet det ikke er altfor mange reisende.

– Hadde dette skjedd i morgentimene ville det blitt mye verre. Jeg er også glad flyplassen ikke ble stengt i lengre tid enn den ble.

Han sier de har fått gode tilbakemeldinger på sine egen håndtering.

– Mange er fornøyd med vår service i går og det er vi glade for. Det har vært fine tilbakemeldinger.

Widerøe med tomme fly

Også hos Widerøe har stengte dører kostet flesk.

– Vi fikk totalt 14 kanselleringer, noe som omfatter cirka 450 passasjerer, sier informasjonssjef, Silje Brandvoll.

Hun er usikker på hva det har koster selskapet, men at det har blitt en del.

– Det er vanskelig å ha full oversikt i dag. Men vi har jo tapte billettinntekter og reisende som vi har betalt hotellrom til.

– Samtidig måtte våre ansatte reise hjem med tomme fly. Så ja, det har kostet oss mye, sier Brandvoll.

– Mange vil tape penger

Per Jarle Ingstad

Lufthavnsjef Per Jarle Ingstad sier mange vil tape penger.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

Lufthavnsjef Per Jarle Ingstad mener det er vanskelig å vite hvor mye penger som er tapt.

– Det totale kostnadstapet er det ikke sikkert vi noen gang vil finne ut. Men det er klart at det er mange flyselskaper som har tapt penger på dette.

Også for Avinor har det kostet dyrt.

– For Avinor er det snakk om tap i produksjonen, og det vil nok vises godt for vår del. Det er nok et ganske stort beløp.

– Et flysete er en ferskvare. Når man ikke får det, kan det hende at mange droppet reisen. Det koster, sier Ingstad.