Hopp til innhold

Trygg Trafikk: – Juni og juli har vært trist

I løpet av juni og juli har det vært ti dødsulykker i trafikken i Trøndelag.

Bussulykke i Namsskogan

Fire personer mistet livet i den tragiske bussulykken i Namsskogan på tirsdag.

Foto: Anne Elisabeth Brekkvassmo

Så langt i år har 14 personer dødd i den trønderske trafikken. Av disse er ti i sommermånedene juni og juli.

– Juni og juli måned har vært helt forferdelig, sier distriktsleder i Trygg Trafikk i Nord-Trøndelag Idar Ertsås.

Den tragiske bussulykken i Namsskogan gjør at Nord-Trøndelag har hatt sju dødsfall i trafikken på to måneder.

Trist utvikling

Idar Ertsås

Distriktsleder i Trygg Trafikk Nord-Trøndelag, Idar Ertsås forteller at sommermånedene er de verste.

Foto: Tariq Alisubh / NRK

I fjor hadde fylket fire dødsulykker i sommermånedene. Idar Ertsås er distriktsleder i Trygg Trafikk i Nord-Trøndelag, og syns utviklingen er trist.

– Det er ikke vanlig at vi har syv drepte i trafikken på så kort tid. Sommermånedene er de verste ulykkesmånedene med mye trafikk og mange som er på ferie og kjører på fremmede veier. Sløvheten er også større, med at det er fint vær og varmt, sier Ertsås.

Tre i Sør-Trøndelag

Knut Ove Børseth

Distriktsleder i Trygg Trafikk Sør-Trøndelag, Knut Ove Børseth vil fokusere på sikkerhet og beltebruk i storbil og buss fremover.

Foto: Alley, Ned / NTB scanpix

Med dødsulykken på Øysand på torsdag har Sør-Trøndelag tre dødsulykker i juni og juli. Distriktsleder i Trygg Trafikk i Sør-Trøndelag Knut Ove Børseth ønsker et økt fokus på sommermånedene.

– Det har vært for mange ulykker i sommer. Vi kommer til å ha et knallstort fokus på sommermånedene fremover. Det virker som om folk synes det er lettere å ta større risiko og blir sløvere i trafikken om sommeren, sier Knut Ove Børseth.

Til sammen har fylket hatt seks dødsulykker hittil i år. Det samme antall som i fjor.

Flere eldre

Ertsås ser en tendens til at stadig flere over 40 år blir innblandet i ulykker.

– Den yngste som har dødd i år er 49. Vi har tidligere fokusert mye mot de yngre, men ser nå at det er flere og flere eldre involvert. Vi ser en viss tendens mot at eldre beveger seg mer og mer ut på veien, og kjører mer enn før. Vi må ta denne tendensen på alvor, sier Idar Ertsås

I fjor var ni av ti som døde i den Nord-trønderske trafikken over 40 år.

Ønsker repetisjonsprøve hvert tiende år

Distriktslederen i Nord-Trøndelag har sett på flere tiltak han mener kunne hatt en preventiv effekt.

– Personlig så mener jeg at trafikkopplæring burde vært et eget fag på barneskolen. I tillegg mener jeg at det bør være en repetisjonsprøve hvert tiende år frem til man er 50. Etter fylte 50 bør den prøven være hvert femte år, sier Ertsås.