Hopp til innhold

– Lett å stjele identiteten til naive nordmenn

Da kredittvurderinger og nye mobilabonnement strømmet inn, skjønte Sonja Skorheim at sønnen var utsatt for identitetstyveri. Stadig flere nordmenn opplever dette, og vi er spesielt utsatt på sommeren.

Biometrisk autentisering

Sønnen til Sonja Skorheim opplevde at noen bestilte kredittkort og mobilabonnement i hans navn. Identitetstyveri blir stadig mer utbredt (illustrasjonsfoto).

Foto: Colourbox, IDEX

Sonja Skorheim

Sonja Skorheim ble skremt da hun oppdaget at noen hadde stjålet identiteten til sønnen hennes.

Foto: Privat
Christian Meyer

Datasikkerhet og nettvett er viktig for å unngå id-tyveri, mener Christian Meyer i NorSIS.

Foto: NoRSIS

– Det er helt forferdelig! Senest torsdag oppdaga vi at personen, som utga seg for å være sønnen min, hadde endra bostedsadressen hans i folkeregisteret, forteller Sonja Skorheim.

Det hagla inn med kredittvurderinger

Sonja var på ferie da den yngste sønnen i familien ringte henne og var oppskaka over et brev i posten om et nytt mobilabonnement. Abonnementet var oppretta i sønnens navn, men han hadde ikke bestilt det selv.

Etter hvert hagla det inn med kredittvurderinger, abonnement fra flere mobilselskaper og bestillinger av forbrukslån i hans navn.

– Det lå jo en bunke av dette i posten da vi kom hjem fra ferie, da ble jeg skikkelig skremt, forteller Sonja.

Mista nattesøvnen

Sonja skjønte at sønnen var utsatt for identitetstyveri, og de oppdaga etter hvert at personen som forsøkte å stjele sønnens identitet hadde oppretta flere nye mobilnummer og til og med bestilt et forbrukslån i Sverige.

– Det er ekkelt å tenke på at noen så enkelt kan gi seg ut for å være noen andre. Jeg mista nattesøvnen av å tenke på de økonomiske følgene noe slikt kan føre med seg.

Heldigvis ble id-tyveriet oppdaga raskt, så familien Skorheim fikk forhindra at sønnen ble belasta økonomisk for bestillingene gjort i hans navn.

– Politiet mener å vite hvem gjerningsmannen er og har sporet han tilbake til Kristiansand. Nå er han ikke i Norge lenger, men han er etterlyst, forteller Sonja.

Spesielt utsatt på sommeren

– Identitetstyveri blir stadig mer vanlig, og vi er mest utsatt på sommeren, sier Christian Meyer, som er leder for ID-tyveri prosjektet ved Norsk Senter for Informasjonssikring (NorSIS).

Meyer viser til at vi reiser mye på sommeren og at vi mister mobiltelefoner, nettbrett, Visa-kort, pass og andre gjenstander med personopplysninger lett tilgjengelig, i tillegg er vi alt for slepphendte med hva vi legger ut på sosiale medier.

– Alt dette er med på å lette jobben til identitetstyvene. Den digitale verden er fortsatt relativt ny, så det må jobbes mye mer med nettvett, og fram til det er på plass vil vi nok se en økning i slik type datakriminalitet, mener Meyer.

– Lett å lure naive nordmenn

Tall fra 2013 viser at det var en dobling i antall identitetstyveri i Norge sammenligna med året før. Og det er ingen grunn til å tro at tallene har gått ned, mener Meyer.

– Norge tar til seg ny digital teknologi tidlig, vi har bra med penger og nordmenn er av natur relativt naive, så da er vi en honningkrukke for kriminelle som ønsker å misbruke identiteten vår, sier Meyer.

Ifølge Meyer har personopplysninger blitt den nye handelsvaren, derfor er det viktig å være restrektive med hvilke opplysninger om seg selv en velger å gi fra seg. På nettsiden til NorSIS kan du lese om hvilke forholdsregler du bør ta for å unngå identitetstyveri.

– Men er du først utsatt for et identitetstyveri må du anmelde saken. Sjansen for at den blir henlagt er relativt stor, men da har du i det minste et papir å vise fram til alle kreditorene som etter hvert melder seg for å kreve inn inkasso, sier Meyer.