Den er liten, lett og svart. Men teknologien gjør den til en av de grønneste bilene som finnes. Ikke akkurat bygd for komfort, men for å bruke så lite drivstoff som mulig.

– Den går på batteri med motor inne i det ene hjulet. Det er bare en bevegelig del i denne motoren og det er selve hjulet. En nyvinning som gir bedre effektivitet, bedre pålitelighet og mye mindre vekt, sier Mats Herding Solberg med overbevisning.

De har lagt ned mye arbeid i prosjektet. Ikke mindre enn 20 000 timer har gått med på å lage bilen. Og, ikke minst, de har på egen hånd utviklet og produsert alt fra karosseriet til skruene som holder kjøretøyet sammen.

Her er studentene som har laget miljøbilen - Her er studentene som har laget miljøbilen - Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

Her er studentene som har laget miljøbilen

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

Regner med verdensrekord

Målet er Shell Eco Marathon. Et et billøp for eksperimentelle miljøbiler. Målet er å kjøre lengst mulig på den energimengden som tilsvarer en liter bensin.

– Når vi kommer ned til Rotterdam er hovedmålet over alt å vinne konkurransen. Vi skal sette nye verdensrekord og vi skal vinne designprisen.

Farkosten er nøysom. De mener den kan klare distansen fra Solsiden i Trondheim til Rotterdam i Nederland, på det som tilsvarer en liter bensin.

I fjor gikk de nesten til topps i kampen mot resten av Europa. Den gang satset de ikke elektrisk.

Viktig for bilindustrien

Blir det verdensrekord, håper de at også bilindustrien vil la seg inspirere av bilen.

– Det å ha motoren inne i hjulet, åpner for nye muligheter. Jeg tror det er mange i biindustrien som ser på dette nå, og er store muligheter, sier Solberg.

Miljøbil 2012 NTNU - De har konstruert og produsert alle deler selv. og de mener den er en nyvinning. - Foto: Anne Heidi Røstad / NRK

De har konstruert og produsert alle deler selv. og de mener den er en nyvinning.

Foto: Anne Heidi Røstad / NRK