Hopp til innhold

– Black Friday har virkelig tatt av i år

Handledagen Black Friday har på kort tid bredt om seg i Norge. Men vet folk hva det er?

Reklame for Black Friday-kampanje i Trondheim

VIDEO: Hva sier folk på gata i Trondheim om Black Friday?

Black Friday er relativt nytt i Norge, men dommen etter en tur på gata i Trondheim viser at nordmenn har en viss peiling på konseptet.

– Black Friday er et veldig beleilig salg, slik jeg ser det. Det er et lurt konsept for å tjene penger, sier Kristian Sjøli.

Folk NRK møter vet at dagen handler om shopping, priskutt og USA.

Oda Therese Andreassen, ansatt på klesbutikken Urban, har hørt at Black Friday er årets billigste dag.

– I USA er det visst helt galskap, og prisene settes ned helt sinnssykt. Slik er det blitt i Norge også, noe jeg synes er bra.

Johanne Kjuus, fagsjef handel

– Black Friday var ganske utbredt i Norge i fjor, men det er i år det virkelig har tatt av, sier fagsjef for handel i Virke, Johanne Kjuus.

Foto: Virke

– Black Friday er salg i alle fall, og det er i forbindelse med Thanksgiving – tror jeg, sier Torunn Berntsen.

Bort med røde tall

Ja, Black Friday er tilknyttet høytiden Thanksgiving. Johanne Kjuus, fagsjef for handel i Virke, forklarer:

– Tradisjonen startet i USA i forbindelse med Thanksgiving, fordi handelsstanden så mange røde tall i perioden. De ville få de sorte tallene tilbake.

Men handelsstanden skal bare ha adoptert uttrykket. Opprinnelig er «Black Friday» visstnok beskrivelsen på den tunge trafikken etter thanksgiving.

Handlende kjemper om en TV på en butikk i Nord-London på Black Friday i 2014

VILLE TILSTANDER: Handlende kjemper om en TV på en butikk i Nord-London på Black Friday i 2014.

Foto: LUKE MACGREGOR / Reuters

Tatt av i år

Norge har kopiert en rekke amerikanske høytider, deriblant Halloween og Valentine's Day, som begge er blitt viktige merkedager for mange nordmenn.

Kjuus sier at Black Friday for alvor har kommet til Norge i år, og at årsaken er den stadig hardere kampen om forbrukerne.

Handling på Black Friday i New York i 2010

STORT SALG: Folk på Black Friday-salg i New York. USA er handelsdagens opphavsland.

Foto: Mark Lennihan / Ap

– Black Friday var ganske utbredt i Norge i fjor, men det er i år det virkelig har tatt av. Handelsstanden har markedsført dagen tungt, og sørget for at konseptet er kjent for de fleste nordmenn, sier Kjuus.

Studier fra Virke viser at seks av ti har tenkt å følge med på Black Friday-tilbud, mens to av ti har planlagt å handle på selve dagen.

I USA er tilstandene villere enn her hjemme. Kjøpesentre har gjerne nattåpent, og det er ikke helt uvanlig at kunder overnatter utenfor butikklokalene for å sikre de beste kuppene.

Hele uka

Enkelte norske kjeder har valgt å ha Black Friday hele uka.

– Med dét er konseptet utvannet med én gang. Årsaken til at enkelte kjeder har gjort dette er nok den tøffe kampen om forbrukerkronene, sier Kjuus.

Norske nettbutikker som har «adoptert» den amerikanske merkedagen har på en måte laget en norsk vri på det hele.

– Nettbutikker var de første i Norge til kaste seg på Black Friday. I USA er det egentlig mandagen etter Black Friday som er forbeholdt supersalg i nettbutikkene. Dagen kalles «Cyber monday», forklarer Kjuus.