Hopp til innhold

– Å stoppe med dette er livsfarlig

Norge bruker nok salt på veiene til å fylle opp hele Ullevaal stadion. Det gir rust på bilen og skader miljøet, men å stoppe saltinga er livsfarlig, sier veidirektøren.

Video Livsfarlig å stoppe med veisalting

Vi salter veiene dobbelt så mye som for ti år siden. Det er ikke bra for miljøet, men redder liv i trafikken, mener veidirektør Terje Moe Gustavsen.

Den enorme mengden med salt på norske veier skader biler, asfalten og miljøet langs veien.

Likevel er vi nødt til å bruke saltet, slik at liv blir reddet i trafikken, mener veidirektør Terje Moe Gustavsen.

– Vi sitter på mange analyser som sier at salt gir en trafikksikkerhetseffekt. Vi mener at å slutte med salting i verste fall er livsfarlig, sier han til NRK.

Overdriver vi saltingen av veiene i Norge, eller salter vi rett og slett for lite? Si din mening nederst i artikkelen!

– Saltet fører til ulykker

Terje Moe Gustavsen

Veidirektør Gustavsen vil fortsette å bruke salt på norske veier, men skal prøve å begrense bruken.

Statens Vegvesen har nettopp hatt en to dager lang konferanse der saltinga på veiene har blitt diskutert.

Lars Erik Bønå i interesseorganisasjonen "Stopp veisaltingen" mener at saltet ofte kan være skyld i trafikkulykker.

– Jeg kan vise til massevis av ulykker som har skjedd på grunn av salting, og ikke på tross av salting, sier han.

Også Statens Vegvesen er klar over de negative effektene av saltet, og har derfor jobbet med prosjektet "Salt smart" de siste tre årene.

– Vi ønsker av rene miljøhensyn og kjørebaneforhold å få et lavere forbruk, forklarer overingeniør Kai Rune Lysbakken.

Salter dobbelt så mye nå som for ti år siden

Lars Erik Bønå i "Stopp veisaltingen"

Lars Erik Bønå i 'Stopp veisaltingen' mener at saltet kan føre til ulykker på veien.

Foto: Tone Iversen / NRK

Ifølge vegvesenet blir det brukt rundt 200.000 tonn salt i året i Norge. Mengden har mer enn doblet seg på ti år, og fylkeslederen i Norges lastebilforbund i Sør-Trøndelag mener det foregår en panikksalting på veiene.

– Det har vi et klart inntrykk av. Vi er egentlig imot saltinga, men vi innser at vi må ha salt med det trafikkbildet vi har i dag. Men det trengs mer riktig salting, slik at vi bruker mindre mengder, sier fylkesleder Niklas Haugrønning.

Der får han støtte av veidirektør Gustavsen.

– Vårt mål er å bruke minst mulig salt og bruke det best mulig. Det er hele tida den løsninga vi leter etter, for å få best mulig vei med minst mulig salt, sier han.