Hopp til innhold

Fylkeskommunen snur etter klagestorm

Knallharde trebenker og manglende mulighet til å kjøpe kioskvarer satte sinnene i kok hos flere brukere av den nye hurtigbåtterminalen i Trondheim. Nå gir Sør-Trøndelag fylkeskommune etter for presset fra pendlerne.

Misnøye med ny hurtigbåtterminal

Den nye hurtigbåtterminalen i Trondheim er fin å se på, men flere av brukerne er misfornøyde med komforten inne i bygget.

Foto: Morten Karlsen

Harde benker

Disse bratte trebenkene er ikke populære blant hurtigbåtpendlerne.

Foto: Morten Karlsen
Odd Inge Mjøen

– Dette er en moderne og effektiv terminaldrift. At benkene ikke er behagelige å sitte på over tid får så være, sa fylkesrådmann Odd Inge Mjøen for noen uker siden. Nå er tonen en annen.

Foto: Sør-Trøndelag Fylkeskommune

– Det er ikke stor komfort der, for å si det sånn, sier Thomas Engen, talsmann i Trondheimsfjorden pendlerforening, til NRK.

I starten av januar skrev NRK.no om pendlere som var skuffet over den nye hurtigbåtterminalen i Trondheim. Nybygget åpnet på årets første dag, og det tok kort tid før de negative reaksjonene kom.

– Det er veldig flott å se på og det er en veldig fin terminal, men opphold på den er det som er viktig for oss, sier Engen.

Kritikken går på at terminalen ikke er tilpasset dem som må bruke lengre tid inne i bygget. Uten kiosktilbud eller nettilgang blir det lenge å vente på trebenkene dersom hurtigbåten blir innstilt eller de reisende er litt for tidlig ute.

Tar hensyn til klagene

Etter en del klager skriver Adresseavisen i dag at fylkeskommunen nå har bestemt seg for å høre på pendlerne.

– Vi ser at ikke alt har blitt som publikum ønsket. Det beklager vi, og vi prøver å rette opp deler av det nå, sier fylkesrådmann Odd Inge Mjøen til NRK.

Han har tidligere forklart at terminalen i utgangspunktet er beregnet for at folk skal være der i kort tid, og at den er satt opp som en del av det nye kollektivknutepunktet med sentralbanestasjon og bussterminal i nærheten.

Tanken er at brukerne av terminalen skal gå til sentralbanestasjonen for å benytte seg av kiosktilbudet der, og det blir det ingen endringer på, ifølge Mjøen.

– Vi ønsker ikke en bemannet hurtigbåtterminal. Jeg har sagt hele tiden, og står fortsatt på det, at det ikke vil bli åpnet noen kiosk der. Men at vi kan få opp noen automater for kaffe, te, mineralvann og så videre vil det helt sikkert bli.

Den nye hurtigbåtterminalen i Trondheim er fin å se på, men flere av brukerne er misfornøyde med komforten inne i bygget.

ARKIV: Slik reagerte brukerne av hurtigbåtterminalen få dager etter at den åpnet i januar 2014.

Glad for at endringene kommer

Fylkeskommunen er allerede i dialog med leverandøren for terminalbenkene.

– Jeg kan love at sittekomforten skal bli bedre, sier Mjøen, som samtidig lover at det skal komme internettilgang inne i bygget, slik at folk kan jobbe eller surfe på nett mens de venter på hurtigbåten.

– Vi er veldig glade for at det blir bedre, slik som det ser ut nå. Det er ikke store forbedringer, med de er viktige for oss, sier pendlertalsmann Engen.

Han forteller at de har prøvd å ta tak i problemet med fylkeskommunen tidligere også, uten å bli hørt.

– Vi føler ikke at vi har vært storforlangende. Dette er de tingene som gjør at det er mulig å oppholde seg der, jobbe der og bruke terminalen – i stedet for å bare gå gjennom den.

Fylkeskommunen på sin side mener de har hatt en bred prosess med brukerne, og sier de nå gjør sitt beste for å ta hensyn til publikumsønskene.

Håper å bli hørt

Selv om bygget nå er tatt i bruk, gjenstår det flere spenningsmomenter for pendlerne i tida framover.

Nye båter er på vei og en bussforbindelse som skal gå til terminalbygget er også ventet.

Samtidig håper pendlerforeninga at det blir trafikkfritt mellom terminalen og broen til jernbanen, i tillegg til at de ønsker seg et rekkverk ut mot sjøen.

– Vi prøver så godt vi kan å involveres og komme med forlag på løsninger som både er billige og effektive. Fylkeskommunen hører på oss når vi kontakter dem, men de kunne gjerne brukt oss mer, sier Engen.