Hopp til innhold

Trondheimsungdom velger pirattaxi

Ungdommer i Trondheim mener det er urimelig at de ikke har samme tilbud om drosje hjem for en femtilapp som ungdommer i mange andre kommuner i Sør-Trøndelag.

Pirattaxi i Skien

Ungdommer velger pirattaxi framfor nattbuss i Trondheim. Nå vil de også ha ordningen 'Heim for en femtilapp'.

Foto: Thomas Nicolai Blekeli / NRK

Astrid Moldahl, som går på Byåsen videregående skole, sier at hun kjenner til at det stadig er unge jenter som tar piratdrosje i helgene.

Hun etterlyser bedre ordninger for ungdom i byen.

- Vi har ikke samme tilbudet med hjem for en 50-lapp, sånn som andre kommuner i Sør-Trøndelag har.

– Tar risken og velger pirattaxi


22 kommuner i Sør-Trøndelag tilbyr ordningen «Trygt heim for en femtilapp», og ordningen er et samarbeid mellom den enkelte taxisentral, kommunen og Sør-Trøndelag fylkeskommune.

Men Trondheim er ikke en av disse kommunene. På
nettstedet til ordningen står det at Trondheim ikke deltar fordi det er et godt utbygd nattbusstilbud i byen.

– Det holder ikke, mener Astrid Moldahl.

– Nå er bussprisene satt opp igjen, Når bussen går en gang i timen og i tillegg er dyr, vil de fleste velge andre løsninger som er enklere og billigere for dem. Og så tar de heller risken, og satser på at det går greit selv om de ikke kjenner han som kjører pirattaxien.

I helga ble ei kvinne voldtatt av to menn da hun tok pirattaxi.

Fungerte ikke i Nord-Trøndelag


«Heim for en femtilapp»-prosjektet var mislykka i Nord-Trøndelag, og ble lagt ned av fylkeskommunen.

Skyssen måtte bestilles på forhånd, og det viste seg vanskelig for ungdommene å planlegge når de skulle heim.

Også i de sørtrønderske kommunene må skyssen bestilles på forhånd, tidlig på kvelden. Noen steder før klokka 18.

– Vil festkjøringa til livs

Leder av samferdselskomiteen i Sør-Trøndelag, Karin Bjørkhaug, mener at ungdommer i Trondheim allerede har et godt tilbud om skyss natterstid.

– «Trygt heim for en femtilapp» er først og fremst et trafikksikkerhetstiltak, hvor man ønsker å redusere festkjøringa på bygda der det ikke er kollektivtransport. Trondheim har derimot et nattbusstilbud med 14 forskjellige nattbussruter, til tre forskjellige tider. Prisen er mellom 70 og 100 kroner, sier hun.

– Men i Rennebu kan man ta drosje for en femtilapp. Ii Trondheim må man betale 100, er ikke det urettferdig for ungdommene?

– Det er sånn at hvis du bor i Rennebu så må du bestille på forhånd, og man må dele på skyssen. I bussen har man et reelt busstilbud hele dagen, som ungdommer kan nyte godt av når de skal til trening og andre aktiviteter. Dette har ikke ungdommene i bygdene, hvor det eneste busstilbudet er skolebussen om morgenen og ettermiddagen, sier Bjørkhaug.

– Noen steder har vi hørt om at ungdommer har brukt tilbudet til å bli skyssa fra fest til fest. Hva syns du om det?

– Det er ikke primærtanken, men hovedhensikten er jo at de ikke skal kjøre, framfor alt ikke med promille, sier Bjørkhaug som ikke vil si at fest-til-festkjøring er misbruk av ordninga.

Skal evalueres


Nå skal prosjektet i Sør-Trøndelag evalueres. Ikke alle kommunene bruker ordninga like aktivt.

– Noen kommuner er flinke til å samarbeide, og bruker opp tilskuddet de får fra fylkeskommunen. Ordningen fungerer godt der kommunen legger aktivt til rette for at ungdommene skal bruke tilbudet.

Hun sier at det per dags dato ikke er aktuelt å utvide ordningen slik at byungdom får nyte godt av den.

– Akkurat nå er det ikke aktuelt fordi vi mener at det er et godt nattbusstilbud i byen. Men jeg blir betenkt når jeg hører om pirattaxi og overgrep. Pirattaxi er ikke et alternativ. Ikke bruk det!

Nattbuss

Nattbussen er for dyr, mener flere ungdommer i Trondheim. Til tross for at det er 14 ruter med tre avganger, velger mange heller pirattaxi.

Foto: Bendiksby, Terje / SCANPIX