Bare halvparten så mange elg har blitt påkjørt etter at det ble montert elektroniske viltskremmere på to vegstrekninger i Troms.
Spesielt gode er tallene i Bardu som hadde én påkjørsel i fjor mot rundt fem årene før.
Vel et år etter at Statens vegvesen startet forsøket med elektroniske viltskremmere på to strekninger i Troms og to i Nordland viser tallene under halvering av antall elgpåkjørsler.
God utvikling
Prosjektleder Henrik Wildenshield i Statens vegvesen tar forbehold om at prøvene har vart kort tid, og at de må sjekke hvordan det har gått på nabostrekninger.
– Men ting tyder på at trenden er god og at det er færre viltpåkjørsler nå, sier Wildenshield.
Ved Karlstad i Målselv var det en påkjørseli i vinter mot tre året før mens det i Salangsdalen i Bardu - den lengste strekninga - er en kraftigere nedgang. Også i Nordland er tallet redusert.
Trøbbel i dagslys
– Nesten alt som har vært av ulykker etter at utstyret ble montert har vært i dagslys, forteller Henrik Wildenshield i Statens vegvesen.
– Hva er utfordringa i dagslys for teknologien?
– Det sitter en lyssensor på hver enhet, og det er veldig vanskelig i dagslys å få kontrastforskjell nok mellom dagslyset og billysene.
Utstyret tilpasses
I samarbeid med den østerrikske produsenten blir skremmerne - som avgir lys og lyd når biler passerer - endret og tilpasset nordiske forhold.
– Vi har nå nylig fått utstyret til å fungere trådløst slik at enhetene snakker med hverandre. Leverandøren i Østerrike holder nå på å utvikle programvaren slik at når en enhet blir aktivert, skal den aktiveres forut i tid, før bilen kommer, sier Henrik Wildenshield.
Forsøkene med elektroniske viltskremmere har vakt stor interesse i våre naboland Sverige, Finland og Russland.