Det kom fram på landsmøtet til foreningen i Loen i helga.
– Motorferdsel med snøskuter må begrenses til nyttekjøring, sier styreleder i Den Norske Turistforening, Berit Kjøll.
I Finnmark og Nord-Troms har det i mange år vært lov å kjøre snøskuter på egne løyper. Nå følger resten av Norge på, etter at regjeringen gikk inn for en forsøksordning med skuterkjøring i 87 kommuner over hele landet.
– Snikinnføring av en lovendring
DNT mener regjeringen har iverksatt et omfattende forsøk med fornøyelseskjøring som er i strid med motorferdselloven.
– Dette er en snikinnføring av en lovendring. Regjeringen har i realiteten opphevet forbudet mot fornøyelseskjøring uten en forsvarlig saksbehandling, og uten at Stortinget har fått behandle saken, forteller Kjøll.
Hun mener det er alvorlig når regjeringen setter til side demokratiske spilleregler.
- LES OGSÅ:
Kommunene håper på færre konflikter
Regjeringen var tidlig ute med å varsle at de kom til å la det bli lettere å legge opp løyper i kommunene hvor folk kan få kjøre skuter.
Allerede mens Fremskrittspartiet og Høyre satt sammen for å bli enige om politikken, kunne Siv Jensen fortelle at de kom til å la kommunene selv få bestemme om kjøring i utmark.
Over 100 kommuner varslet at de ønsker å bli med på prøveordningen. Mange av kommunene nevnte at de mente det ville bli færre konflikter mellom friluftsfolk og skuterkjørere når ordninga starter opp.
Den Norske Turistforening har imidlertid klaget regjeringens forsøksordning inn for Sivilombudsmannen.
– Der kommer en vurdering av saken i løpet av kort tid, sier styreleder i DNT, Berit Kjøll.
Før sommeren skal Stortinget også behandle et forslag fra Arbeiderpartiet og Venstre som ber regjeringen avsluttet forsøket, og i stedet legge frem et lovforslag for Stortinget.
- LES OGSÅ:
Vil ha en gjennomgang
DNT mener at en lovendring som åpner for fornøyelseskjøring vil ha store konsekvenser for naturmangfold, friluftsliv og folkehelse.
– Vi forventer at regjeringen baserer et lovforslag på oppdatert og bred dokumentasjon om hvilke konsekvenser dette vil gi både på kort og lang sikt, forteller Kjøll.
Hun mener at dette bør bygge på en gjennomgang av erfaringene med rekreasjonsløyper i forsøkskommunene fra 2001 i Finnmark, Nord-Troms og Sverige.
- LES OGSÅ: