Høsten og vinteren i fjor sendte avholdsorganisasjonen Juvente inn mindreårige kontrollører i 902 butikker i Norge for å se om de fikk kjøpe alkohol. Nå er rapporten klar, og på landsbasis kom kontrollørene ut av hver tredje butikk med alkohol i posene. Men i Nord-Norge var tallet høyere.
Cirka annenhver butikk i Nordland og Troms solgte alkohol til de mindreårige, mens i Finnmark fikk kontrollørene kjøpt alkohol i to av tre butikker.
- Les også:
– Resultatene fra våre kontroller er ikke forskning, og vi kan ikke si at det er så mye verre i Nord-Norge enn i resten av landet. Det hele er personavhengig både med tanke på hvordan vår kontrollør fremstår, og hvem som sitter i kassa, sier daglig leder i Juvente, Maria Elizabet Aspen (25), til NRK.
– Det viktigste er å få frem at det rett og slett er for enkelt for mindreårige å få kjøpt alkohol, sier hun.
Vil inndra bevillingene
Det er åttende året på rad at Juvente gjennomfører slike kontroller. Aspen forteller at de opplevde en nedgang i salget de første årene, men at de nå ser at de merker en økning i antall salg til mindreårige.
- Les også:
– Dersom butikkene ikke får konsekvenser når de selger alkohol til mindreårige, vil det bare fortsette. Vi mener at butikkene bør miste bevillingen hvis de bli avslørt, sier Aspen.
– Er ikke det litt strengt?
– Vi mener noe brudd på alkoholloven er viktigere enn andre, og at salg av alkohol til mindreårige er et av de mest alvorlige. Det er enkelt å spørre om legitimasjon, så vi mener brudd på denne loven bør føre til inndragning.
Vinmonopolet er flinkest
Kontrollørene til Juvente har alle vært 16 år eller yngre, og har ikke lagt ned en ekstra innsats for å virke eldre. Dersom kontrollørene ble spurt om legitimasjon, har de svart et de ikke har hatt det, og videre spurt om de kan få kjøpe likevel.
Ifølge rapporten deres er det Vinmonopolet som er klart best når det kommer til å overholde aldersgrensene for salg av alkohol.
– Jeg tror det skyldes at Vinmonopolet har hatt mye fokus på dette, både blant de ansatte og i form av holdningskampanjer rettet mot kundene sine. Mine venner tar automatisk opp legitimasjonen når de skal handle på polet, sier Maria Elizabet Aspen (25), som understreker at de ikke er ute etter å ta enkeltbutikker i sine kontroller.
–Vi håper først og fremst at dette gjør kommunene og butikkene mer oppmerksomme på salg av alkohol til mindreårige.