– Hvis vi gjør jobben vår med både det sportslige og arrangementsbiten, og i tillegg får se naturen og engasjementet folk viser her, tror jeg de tvinges til å legge sin start til Norge.
Det sier Knut-Eirik Dybdal som tror ledelsen av Tour de France kan la seg sjarmere og overbevise av naturen og folkene i Nord-Norge.
Dybdal er direktør for sykkelrittet Arctic Race of Norway, som i dag avslutter siste etappe med målgang i Tromsø.
Dette er andre utgaven av sykkelrittet Arctic Race, et ritt som i likhet med Tour de France forflytter seg over store avstander.
I år har det arktiske sykkelsirkuset beveget seg fra Hammerfest til Alta og Nordkapp i Finnmark, og nå med siste etappe i Tromsø.
Første gang det ble arrangert gikk de fleste etappene av rittet i Nordland, gjennom Lofoten og Vesterålen og med avslutning i Harstad.
- Les også: Arctic Race flyttes sørover
- Les også: Kristoff knuste konkurrentene
– Vårt ritt er nå på et veldig høyt nivå, og vi kan måle oss med de beste i verden. Men det er fortsatt en jobb å gjøre. Avstander og logistikk er den store utfordringen for oss, noe det også vil være for Tour de France dersom de velger å se hit, sier Dybdal.
Hvor rittet Arctic Race skal gå neste år er ennå ikke avgjort, men Midt-Troms, med Finnsnes og regionen sørover mot Narvik er aktuell. Et annet område er Helgeland.
Visjonen er at alle kommuner i Nord-Norge skal få celebert sykkelbesøk av Arctic Race, forteller Dybdal, som likevel ikke utelukker at verdens største sykkelritt kan komme etter. Selv vil han i alle fall jobbe for det.
– Vi har en jobb å gjøre, og jeg skal i alle fall gjøre mitt. Og man må jo ikke slutte å drømme, sier Dybdal.
- Les også: Nordhaug med maktdemonstrasjon
- Les også: Sykkelfest i Tromsø