Det norsk-svenske markedet for elsertifikater, såkalte grønne sertifikater, trer i kraft fra nyttår.
Ordningen skal gjøre det mer lønnsomt å bygge ut fornybar energi. Olje- og energidepartementet arbeider nå med forskriften til loven. Det er allerede klart at kraftkrevende industrien slipper å kjøpe sertifikater.
Også oljeinstallasjoner på sokkelen bør fritas for sertifikatplikten, skriver Statoil i en høringsuttalelse.
Elektrifisering
Både Statoil og Oljenæringens landsforening (OLF) mener kontinentalsokkelen faller utenom lovens virkeområde, som er norsk territorium. Installasjoner på sokkelen som får kraft fra land, kan dermed heller ikke pålegges å kjøpe elsertifikater, heter det i deres høringsuttalelser.
Strøm til sokkelen er fritatt for elavgift. Det er ytterligere et argument for at den ikke kan omfattes av ordningen med elsertifikater, skriver Statoil og OLF.
Elektrifisering av sokkelen er fremmet som et tiltak for å redusere norske CO2-utslipp, ved at gassturbiner på plattformene erstattes med strøm fra land.
Bør også gjelde Melkøya
Melkøya i Hammerfest ligger utvilsomt på norsk territorium. Men også LNG-anlegget på Melkøya bør slippe kravet om elsertifikater, mener Statoil.
De viser til at anlegget på Melkøya er det eneste på norsk jord som er underlagt det såkalte offshoreregimet for skatter og avgifter, blant annet med CO2-avgift.
Når alle andre offshoreinstallasjoner under dette regimet unntas fra elsertifikatplikten, bør anlegget på Melkøya behandles på samme måte, skriver Statoil.
Selskapet foreslår et eget, skreddersydd unntakspunkt for Melkøya i forskriften til elsertifikatloven.
Gasskraftverk
Anlegget på Melkøya tar imot gass fra Snøhvit og kjøler den ned til flytende form, LNG. Anlegget får i dag kraft fra sitt eget gasskraftverk. Det gir store CO2-utslipp.
Melkøya står alene for nesten to prosent av Norges utslipp av klimagasser. Statoil risikerer derfor et krav om elektrifisering av Melkøya.
Klima- og forurensningsdirektoratet (Klif) har allerede anbefalt elektrifisering. Krav om grønne sertifikater vil gjøre en slik løsning dyrere for Statoil.
Statoil ønsker også et unntak for sertifikatplikten for oljeraffinerier, på linje med annen kraftkrevende industri. De svenske raffineriene er unntatt sertifikatplikt. Av konkurransehensyn bør det samme gjelde i Norge, skriver Statoil.
Olje- og energidepartementet vil foreløpig ikke kommentere innspillene fra Statoil og OLF.