Selskapet har drevet oljeomlasting ved Kirkenes og i Nordkapp i 13 år, men nå blir virksomheten i fylket stoppet på grunn av manglende etterspørsel, sier daglig leder i Tschudi Arctic Transit, Ulf Hagen.
– Det skyldes for det første at tankmarkedet er så dårlig at man faktisk får isforsterkede båter til å gå hele veien til destinasjonen og at det er såpass mange av dem at det ikke er noe vanskelig å få tak i dem. En annen grunn er at oljeproduksjonen i Russland er langt under det de hadde forventet, og det som er tas hånd om av omlastere i Russland, sier Hagen.
– Russland gjør mye selv
Dessuten går en større del av transporten via Østersjøen. Oljeomlasting i Finnmark kan komme igang igjen med større russisk oljeproduksjon i fremtiden, men det avhenger av russiske prioriteringer.
– I mellomtiden er det jo selvfølgelig sannsynlig at de kommer til å gjøre noe med sin egen situasjon, også på infrastrukturen. Det foregår jo omlasting i Murmanskfjorden, og den kan også gjøres i Petsjengafjorden, som jo ligger i nærheten. Der er det også muligheter for omlasting, og Russland kan jo gjøre en hel del grep selv, sier Hagen.
Han sier at det er usikkert om oljeomlastingen vil kunne komme i gang igjen senere.
– Har vært positivt
Oljeomlastingen i Nordkapp har gitt viktige ringvirkninger og vært en døråpner for petroleumsvirksomhet i kommunen, sier havnefogd i Nordkapp Leif Gustav Olsen.
– Det har hatt økonomiske ringvirkninger, og vi har høstet mye god erfaring, og lært et marked å kjenne. Og Honningsvåg og Nordkapp er satt på kartet, og det har vært veldig positivt for oss, sier Olsen.