Gjennom et nytt utviklingsprogram i samarbeid med Innovasjon Norge satser reindrifta nå på nye produkter og økt salg av reinkjøtt.
På et arrangement i Alta torsdag oppfordret TV-kjendis Arne Hjeltnes reindrifta til å komme seg ut og få kjøttet fram til kundene.
– De må jobbe sammen og snakke med forbrukerne. Vi hører og ser for lite reinkjøtt sørpå. Det er en såpass eksklusiv og flott råvare, så de burde ha bedre betalt for det, sa han.
- Les også: Kutter reinkjøttprisen til beinet
Må få kjøttet ut i lyset
Matkjendisen er overrasket over reindriftas frykt for å ha et dårlig rykte.
– Ja, det er jeg. Jeg har undersøkt litt og mange her oppe er redd for at reindriftsnæringa har dårlig rykte. Det har det kanskje slik i et smalere miljø, men det er bare å glemme. For folk flest så har reinkjøtt rett og slett et for lite rykte, sier han.
- Les også: – Prisen på reinkjøtt må halveres
– Må tenke nytt
Selv om salget av reinkjøtt har gått bra, er det lite kjøtt å oppdrive i butikkene.
Berget av reinkjøtt i Finnmark fra noen år tilbake er forsvunnet.
På ICA i Alta sentrum er det kun i frysedisken du finner delikatessen fra Finnmarksvidda.
Butikkleder Gunnar Ingebrigtsen har ikke fersk kjøtt å tilby.
– Det har vi ikke hatt siden jeg startet å jobbe her for fem år siden. Det er problem med å få tak i det. De mest ihuga skaffer det selv, sier han.
- Les også: Har tro på at kvalitet vil selge
Skal prøve nye produkter
Leder for Norske Reindriftssamers Landsforbund, Nils Henrik Sara, slår seg ikke til ro med godt salg.
Han forteller at stadig flere etterspør ferske produkter.
– Det er ikke nok å selge reinkjøtt. Man må også prøve å komme med nye produkter. Det skal vi hjelpe bedriftene med nå, sier han.
- Les også: 1213 tonn frosset reinkjøtt
Skal hjelpe reindrifta
Innovasjon Norge skal hjelpe reindrifta med å få nye produkter og mer ferskt kjøtt i butikkene.
Direktør Linda Beate Randal mener strengere krav fra kundene tvinger reindrifta til å tenke nytt.
– Her i Finnmark er vi vant å tenke bidos, kjøttsuppe og margbein og slike produkter. Mens andre steder er de kanskje mer på jakt etter indrefilet og videreforedle et produkt av høyere kvalitet. Å få næringa til å tenke mer på hva kunden er villig til å betale mye penger på er viktig. Det er ikke et problem for bare reindriftsnæringa, sier hun.