Hopp til innhold

Dette skipet skal sørge for beredskapen rundt Svalbard

Et spesialbygd oljefartøy skal sørge for beredskap og sikkerhet i farvannet rundt Svalbard. Bli med om bord på nye «Polarsyssel».

Polarsyssel 1

Nå ligger «Polarsyssel» til kai i Tromsø og venter på å få vende snuten mot Svalbard og Longyearbyen.

Foto: Erling Bjørklund / NRK

Snart er det 88,5 meter lange skipet «Polarsyssel» på vei til Longyearbyen, der det skal døpes og tas i bruk som Sysselmannens nye tjenestefartøy.

Se skipet:

Polarsyssel er ferdigbygd

Det ble i fjor kjent at et nytt skip som skulle overta jobben etter tjenesteskipet «Nordsyssel» var under bygging.

Det nye skipet er ifølge justis- og beredskapsdepartementet utrustet med miljøvennlig teknologi, fremdriftsmaskineri og navigasjonsutstyr.

«Polarsyssel» skal patruljere farvannene rundt Svalbard og gjennomføre både redningsoppdrag, miljøovervåking og oljevernberedskap.

Øker beredskapen på Svalbard

Det nye skipet er en del av den økte beredskapen hos Sysselmannen på Svalbard.

Mens Sysselmannen tidligere har hatt ett stort og ett mindre redningshelikopter fikk de i år to Super Puma-helikopter og en ny helikopterhangar.

polarsyssel 6

«Polarsyssel» er blant annet spesialutstyrt med helikopterdekk-

Foto: erling bjørklund / nrk

Det er den økte aktiviteten i Arktis som gjør at Sysselmannen nå øker beredskapen sin.

Det var i mars i fjor at det norske verftet Havyard signerte kontrakten om å bygge det nye skipet for Sysselmannen. «Polarsyssel» er en såkalt PSV, en skipstype som vanligvis brukes i oljeindustrien til sjøs.

Spesialutstyrt skip

«Polarsyssel» er utstyrt som en vanlig PSV, men er spesialtilpasset til å håndtere de utfordringene som kommer med å operere i Arktiske farvann, skriver verftet i en pressemelding.

Den er også spesialtilpasset for å håndtere sysselmannens arbeidsoppgaver. Dette vil blant annet si at skipet har isklasse 1B og er spesielt tilpasset å jobbe i isfylte farvann, og at det er satt inn et flyttbart helikopterdekk og en vinsj for å taue andre fartøy.

polarsyssel 5

Broa på «Polarsyssel».

Foto: erling bjørklund / nrk


Jan Helge Solheim, som ledet prosjektet på Havyardverftet i Sogn, sier i pressemeldingen at byggingen av skipet har vært spesielt utfordrende.

– I tillegg til at dette er den første versjonen av prototypen Havyard 832 L WE, var det også masse jobb i å tilpasset skipet til den jobben det skal gjøre for Sysselmannen halve året, sier han.

Følger navnetradisjon

Kontraktsummen er på 32,9 millioner kroner per sesong, eller totalt 329 millioner kroner over ti år.

«Polarsyssel» er eid av det islandske oljeselskapet Fafnir Offshore, som leier ut skipet til Sysselmannen seks måneder hvert år de neste seks årene.

I den delen av året «Polarsyssel» ikke seiler for Sysselmannen skal det jobbe som forsyningsskip i offshoreindustrien. Det skal det også fortsette med når kontrakten med Sysselmannen er over.

«Polarsyssel» kan huse 30 personer, og har en dødvekt på 3.700 tonn.

Navnet på skipet er i tråd med en navnetradisjon hvor Sysselmannens tjenestefartøy vekselvis har hett enten «Nordsyssel» eller «Polarsyssel», skriver Sysselmannen på sine hjemmesider.

Flere nyheter fra Troms og Finnmark