18. august i fjor la Statens vegvesen frem sin anbefaling for ny forbindelse mellom de to øyene i Tromsø. Vegvesenet mente den burde bygges som en bru fra Langnes til Kvaløysletta, cirka to kilometer sør for dagens bru.
Samme dag gikk byrådet i Tromsø kommune imot forslaget. De ville heller at forbindelsen skulle gå mellom Sør-Tromsøya og Håkøya.
Fylkesråd for samferdsel, Ivar B. Prestbakmo, var en av dem som var kritisk til det som ble kategorisert som et kupp. Prestbakmo mente den nye forbindelsen ligger i fare for å bli et evighetsprosjekt.
Årsaken er at regjeringen satser store summer i såkalte bymiljøavtaler, avtaler som skal bidra til at persontransporten i storbyområdene skal gjørs via kollektivtrafikk, sykkel eller gange. Dersom kommunen får den nye Kvaløyforbindelsen inn under en slik avtale, kan det ende med at regjeringen tar store deler av regninga.
– En tunnel eller bru via Håkøya vil bidra til mer bilbruk. Dermed vil neppe Staten ta halvparten av regninga, sa Prestbakmo i september.
Ifølge Nordlys abefaler nå byutviklingsavdelingen – kommunens administrative faginstans – at politikerne i kommunen bær satse på vegvesenets alternativ likevel. Blant annet fordi avdelingen vurderer det slik at målet om nullvekst i personbiltrafikken ikke kan nås ved en forbindelse via Håkøya.
– Vi mener en forbindelse via Håkøya ikke vil kunne realiseres innenfor rammen av en framtidig bymiljøavtale, sier byutviklingssjef Mette Mohåg til avisen.