Det er det bergenske selskapet Turbo Tape Games som har laget det nye strategispillet «Naval War: Arctic Circle». Dataspillets handling er satt til nordområdene, hvor blant annet Norge og Russland kjemper om de arktiske ressursene.
– Vi har fått gode tilbakemeldinger på valg av tema. Det har litt med det ekstreme været, og at nordområdene er et krysningspunkt mellom verdens største havmakter. Også er det et område og en problematikk som ligger oss nær som nordmenn, forteller utviklingsleder Jan Haugland i Turbo Tape Games.
- Les også: Dataspill verre enn narkotika
Kriger om oljen i nord
Det er blant annet oljeressursene som skal stå sentralt i spillet, hvor spilleren kan velge mellom å være NATO-styrkene, Russland, USA og styrkene til den nordiske alliansen.
Men valget av nordområde som tema for spillet, har også en slagside.
– Ja, det har vært kommentarer ifra russisk side, som har mislikt at russerne er en av maktene man kan krige med i spillet, sier Haugland.
- Les også: Dataspill motiverer skoleungdom
Russland har reagert
Og for en stund tilbake ble dette brakt fram på øverste politiske plan. Det var under et møte mellom den russiske utenriksministeren Sergej Lavrov og vår utenriksminister Jonas Gahr Støre at det kommende krigspillet ble nevnt:
– Russland var kritiske til innholdet i spillet, som legger opp til en konflikt i arktisk sone. Det er både norske og russiske myndigheter klare på det ikke finnes grunnlag for, fordi der har man et godt samarbeid, sier underdirektør Ragnhild Imerslund ved kommunikasjonsenheten i Utenriksdepartementet til Bergens Tidende.
Ifølge UD hadde den russiske utenriksministeren spørsmål om hvordan de norske myndighetene kunne godta et slikt spill, men fikk da til svar at myndighetene ikke legger seg oppi affærer til private aktører.
Selv forklarer Haugland det slik:
– Vi ville bare ha med de kuleste skipene og de kuleste våpnene i spillet. Mange av dem er russiske, så vi måtte ha med det, sier han.
- Les også: Dataspill ble tvangslidelse
Lanseres neste år
Turbo Tape Games forventer en lanseringsdato allerede til neste år.
– Ja, og vi er veldig entusiastiske, sier Haugland.
Tidligere har selskapet fått en million kroner fra Norsk filminstitutt for utvikling av spillet.
- Les også: 3,1 millioner til norske dataspill