Fjoråret var et rekordår av dimensjoner for norsk sjømatnæring. Eksportverdien nærmet seg 70 milliarder kroner
EU viktig marked
Sjømateksporten til EU er for første gang på 50 milliarder kroner, etter en vekst på 17 prosent i 2015. EU tar imot 67 prosent av den totale sjømateksporten og er det desidert viktigste markedet for norsk sjømatnæring.Et annet viktig kjennetegn for norsk sjømateksport er at over 60 prosent er ferske produkter og at denne andelen øker.
– Veksten i EU og USA de senere år viser også betydningen av at myndigheter og næringen arbeider godt sammen for å oppnå god markedsadgang. Gode handelsavtaler blir helt avgjørende for å oppnå vekst i nye markeder i framtiden, sier administrerende direktør Terje Martinussen.
Satser østover
I tillegg til å vedlikeholde eksisterende markeder, ser nå sjømatrådet ut over disse, og har plukket ut flere nye, potensielle stormarkeder.
– Vi ser i flere retninger, først og fremst mot Midtøsten, og ikke minst India, sier markedsansvarlig for nye markeder, Ingerlill Jacobsen.
– India er et land med 1,2 milliarder mennesker, og vi regner med at 20 til 25 millioner av dem i dag har kjøpekraft til å skaffe seg norsk sjømat. I første omgang satser vi mot storbyene Ny Dehli, Mumbai og Bangalore, sier hun.
Må være til stede
– For å bygge opp nye markeder, må vi være til stede i landene og bygge nettverk. Derfor har vi nå utlyst en prosjektstilling som skal ha ansvar for å bygge opp det indiske markedet. Om et par år skal vi evaluere innsatsen. Det tar tid å komme inn på helt nye områder, sier Jacobsen.