Hopp til innhold

Norsk kongekrabbe vant prestisjetung pris

Kongekrabbe fra Finnmark vant pris i London for bærekraftig sjømat.

Kongekrabbe

Kongekrabbe fra Varanger i Finnmark vant miljøpris i London denne uka.

Foto: Kai-Erik Bull / NRK

Kongekrabbe fra Finnmark som er markedsført gjennom Varanger Merkevareforening klatret onsdag til topps i den årlige kåringen av bærekraftige fiskeindustrier under Sustainable Seafood Award i Billingsgate i London.

Øyvind Seipæjærvi

Styreleder Øyvind Seipæjærvi i Varanger Merkevareforening tok imot den prestisjetunge bærekraftige prisen i London onsdag.

Foto: Privat

– Distributøren vår i England vil bruke det for det det er verdt. Tidligere vinnere har fått mye stor oppmerksomhet og lettere fått tilgang til markedet i England, sier styreleder i Varanger Merkevareforening Øyvind Seipæjærvi.

De mottok delt førsteplass med stangfiske av tunfisk på Maldivene. Utdelingen foregikk på det kjente fiskemarkedet Billingsgate i London som er Storbritannias største innenlands fiskemarked i Canary Wharf.

– Den årlige prisen som deles ut til sjømat som både er fisket og behandlet på en bærekraftig måte skal være kortreist, miljøvennlig og bærekraftig. Alt dette kan fiskere i Finnmark stå for. Det at vi fisker med småkystbåter er viktig, sier Øyvind Seipæjærvi.

"Friendliest catch"

Under den årlige kåringen var styreleder Øyvind Seipæjærvi og fisker i Bugøynes, Leif Ingilæ, ambassadører for kongekrabbefiskere i Finnmark. Der holdt de et foredrag som de kalte "friendlest catch.

– Folk har sikkert sett Deadliest Catch, hvor det fiskes kongekrabbe i Alaska. Vi kalte vårt foredrag for "frendliest catch", fordi det er totalt forskjellig fra hvordan vi fisker. I Alaska og i Russland fisker de på åpne hav. Her fisker vi i fjorder, sier Seipæjærvi.

Det at kongekrabbefiskere ligger inne i fjorder gjør at små kystsamfunn får goder av kongekrabbe.

– Det er den unike måten Finnmark fisker og produserer krabbe på som vi fokuserte på i vårt foredrag. Vi er 470 båter som deltar i kongekrabbefiske i år. Ingilæ var den øvre representanten for krabbefiskere i Finnmark, og forklarte inngående hvordan han fisker, sier Seipæjærvi.

Jobbet i ti år

Varanger Merkevareforening ble etablert i 2004 og har snart jobbet med å styrke kongekrabbens omdømme i nesten ti år.

– Vi har fortalt vår historie om krabbefiske og føler at premien vi nå har fått er et resultat av mange års arbeid. sier Seipæjærvi.

Bærekraftig krabbefiske

Stortinget bestemte i 2008 at i fjordene øst for Nordkapp, i de fire fjordene, skal det være et æreskraftig fiske. Det vil si at du ikke skal ta mer ut enn at bestanden kan holdes ved like og kanskje øke litt.

– Det har vært tusen tonn nå de siste årene med kvote og det som er fint er at myndighetene setter kvotene og reguleringene i samarbeid med fiskere og med oss som driver produksjon og salg, sier Seipæjærvi.

Kongekrabbe er enda et veldig nytt produkt og vært på markedet i rundt tjue år.

– Det er enda en del spørsmål som må besvares. Det som er viktig med å ha en bærekraftig bestand er at vi klarer å holde bestanden i sjakk ved at vi har oppegående industri på land, at vi har et marked som tar unna til høy pris og at vi har fiskere som har egne kvoter de får fiske, sier Seipæjærvi.

Verden liker norsk kongekrabbe

Han sier at det gir et vinn-vinn forhold ved at vi kan beholde bestanden i lang tid framover og at vi tjener gode penger på det. Kongekrabbefiske er en viktig inntekt både for fiskere og for landanlegg. Kongekrabbefiske i Varanger står for rundt seksti prosent av Norges totale eksport av kongekrabbe.

– Vi produserer cirka fire prosent av den totale produksjonen i verden, men utlandet liker den norske kongekrabben, de liker måten vi fisker kongekrabbe på og de liker den måten vi kvalitetssikrer kongekrabbe på, sier Seipæjærvi.

Asia er største importør

De største importørene av kongekrabbe i Finnmark er det asiatiske markedet.

– En gledelig utvikling er at den levende delen av kongekrabbe-eksporten har fordoblet seg. Av 100 tonn går nesten 200 til 250 tonn levende til det asiatiske markedet, fortrinnsvis i Korea. Av de åtti prosentene kongekrabbe som fryses, kokes eller pakkes, sendes de til markedet i Singapore, Taiwan, Japan og Dubai. De europeiske markedene er stabile, men ikke dominerende, sier Seipæjærvi.